ANNONS

Superökning för fotbollsbutiken: "Bästa i företagets historia"

Michael Burk, vd för Unisport

"Överträffat våra förväntningar".

ANNONS

Redan förra året så visade Unisport upp fina siffror för 2022 då man passerade miljarden. Nu rapporteras siffrorna för 2023 och tydligen har omsättningen fortsatt spikrakt uppåt.

Unisport presenterar idag det bästa årsresultatet i företagets historia, meddelar man.

Unisports siffror för 2023:

  • Omsättningen steg med 30 procent till 1,456 miljarder kronor (1,120)
  • Rörelseresultatet (EBITDA) steg med 29 procent till 81 miljoner kronor (63)
  • Marknadsplatsomsättningen (GMV) ökade med 29 procent till 1,497 miljarder kronor (1,158)

Företagets vd Michael Burk är inte oväntat nöjd med siffrorna.

Jag är mycket stolt över resultatet som har överträffat våra förväntningar. Vi lyckas rida på en våg av fotbollsfeber som råder under dessa år då sporten intresserar och utövas av allt fler människor internationellt. Men kunderna kommer inte av sig själva. Vi har investerat i vårt medlemsprogram Unisport F.C., som under 2023 växte med 54 procent och nådde 1,3 miljoner medlemmar, vilket gör det till världens största medlemsprogram inom fotbollsindustrin, säger han.

Företaget stoltserar även med siffror som 9 miljoner följare i sociala medier och 1 miljard visningar på deras YouTube-kanal.

Digital försäljning ska fortsatt vara grunden i verksamheten, men man talar även varmt om bolagets flaggskeppsbutiker.

Våra flaggskeppsbutiker och digitala plattformar kompletterar varandra och ger kunderna möjlighet att uppleva produkterna och få personlig rådgivning, medan vår onlineplattform erbjuder bekvämlighet, ett brett sortiment och snabb leverans. Denna synergi mellan online- och offline-närvaro har varit avgörande för vår förmåga att attrahera och behålla kunder, och har spelat
en viktig roll i vår tillväxt och framgång, säger Michael Burk.

Under 2024 räknar Unisport med en tillväxt på mellan 15 och 20 procent.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se