ANNONS

Superklättraren Skincity: "Man känner tacksamhet"

Superklättraren Skincity: "Man känner tacksamhet"
Skincity-grundarna Mikael Kjellman och Annica Forsgren Kjellman

80 procent av köpen är från återkommande kunder.

ANNONS

Dustin blev etta, CDON.com tvåa och Ellos trea när vi för någon vecka sedan listade Sveriges största e-handlare sett till omsättning. Rangordningen, som gjordes med hjälp av vårt Ehandelsindex, visade också på vilka e-handlare som hade höjt sig mest jämfört med året före.

LÄS ÄVEN: Sveriges 100 största e-handlare

Skincity 17 placeringar upp

Bland årets riktiga raketer hittar vi Skincity, som klättrade 17 placeringar och hamnade på listans 42:a plats.

- Det första man känner är en tacksamhet att kunderna väljer att handla hos oss. Men vi jobbar också väldigt hårt på att ge den bästa kundvården i alla led, skriver vd:n Mikael Kjellman, när Ehandel.se kontaktar honom och ber om en kommentar.

Mikael Kjellman passar på att nämna att Skincity nådde 277 miljoner förra året, och att förhoppningen därför är att företaget ska nå ännu högre på nästa års lista.

LÄS ÄVEN: Skincitys nya rekordår - över 270 miljoner

Lojalitet driver tillväxt

Han lyfter fram Skincitys återkommande kunder som en viktig anledning till den ökande omsättningen, och berättar att över 80 procent av köpen görs av kunder som har handlat förut.

- Över 50 procent av köpen görs av kunder som handlat mer än fem gånger. Det är primärt det som driver vår tillväxt, men självklart i kombination med att vi har ett stadigt intag av nya kunder. Lojaliteten skapar vi genom vår tydliga butiksidentitet med professionell hudvård och kunskap i fokus. Vi förvandlar en ganska avancerad produkt och tjänst till något förståeligt och lättillgängligt, sammanfattar Mikael Kjellman.

På vår topplista tog egentligen EuroFlorist hem placeringen som årets absoluta raket, med hela 31 placeringar upp från förra året. Men vid en närmare granskning framgår det att det beror på att e-handlarens bokslut har haft varierande längd de senaste åren.

Nådde över 200 miljoner

I listan jämförs omsättningen för hela 2016 med omsättningen under de sista sex månaderna 2015, vilket förstås ger en väldigt bra "ökning".

- Sanningen är mindre smickrande, konstaterar vd:n Laszlo Varga i ett mejl till Ehandel.se.

Vi kan dock notera att EuroFlorist mellan 2015 och 2016 gick från 195 till 213 miljoner, och alltså nådde över den beundransvärda gränsen på 200 miljoner i omsättning.

LÄS ÄVEN: Blomrekord på nätet - beställning var tredje sekund

Proffsmagasinet och Parfym.se / BeautyStore.se kom på en delad tredjeplats bland årets raketer. Båda butikerna höjde sig 16 placeringar, men Proffsmagasinet ligger högre upp på listan.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap