ANNONS

Superinvestering - 10 miljarder för att fånga förlorad lyx

Grundaren José Neves (i mitten) med kollegor
Foto: Farfetch

Corona flyttade försäljningen.

ANNONS

Redan i början av året så plockade modeplattformen Farfetch in 250 miljoner kronor från Tencent och Dragoneer. Pengarna skulle stärka likviditeten hos bolaget men också gå till en kinesisk expansion.

LÄS ÄVEN: Modeplattformen tar in 2,4 miljarder kronor

Det verkar dock kosta bra mycket mer för att lyckas i Kina. Nu meddelar nämligen Financial Times (FT) att Farfetch säkrat en investering på 1,1 miljarder dollar, runt 9,5 miljarder kronor. Investerare är inga mindre än e-handelsjätten Alibaba och Schweiz-baserade lyxbolaget Richemont.

Farfetch går i samband med investeringen in i ett partnerskap med Alibaba om att få finare modemärken att lansera på Tmall Luxury Pavilion och Tmall Globa. Alla tre, Farfetch, Richemont och Alibaba, sägs i samlad styrka jobba för en större nätlyxhandel i Kina.

Satsningen ska bland annat bero på att kineser som vanligtvis brukar resa till väst för att shoppa lyx nu är fast i Kina.

Vi tar med oss mode och lyx som kineserna brukade shoppa i Europa. Covid-19 gör att mycket av försäljningen dras tillbaka till Kina, och vi är tror att online kommer att ta en stor del av den försäljningen, säger Farfetch vd José Neves till FT.

Under partnerskapet så skapas även ett nytt företag, Farfetch China, som Alibaba och Richemont blir delägare i med totalt 25 procent, med option på att köpa ytterligare 24 procent.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se