Leksakstillverkaren Lego rapporterar fina siffror för årets första halva. Omsättningen ökade med hela 46 procent och landade på 23 miljarder danska kronor. Rörelseresultatet växte samtidigt med 104 procent och slutade på 8 miljarder danska kronor.
Anledningarna bakom framgången är förstås flera men den största verkar vara att man under detta halvår faktiskt kunnat tillverka Lego i större skala, något som begränsades av restriktioner förra året.
Vår tillväxt jämfört med i fjol gynnades av färre Covid-relaterade restriktioner jämfört med 2020, och våra fabriker fungerade oavbrutet och majoriteten av butikerna öppnade igen, säger Legos vd Niels B. Christiansen i samband med halvårsrapporten.
De starka siffrorna tillskrivs också företagets satsningar på e-handel.
Vi såg också fördelarna av våra fleråriga investeringar i e-handel, produktinnovation och ett globalt nätverk av leveranskedjor. Vår starka ekonomiska utveckling gör att vi nu kan påskynda strategiska investeringar i hållbarhet och digitalisering, säger Niels B. Christiansen.
Företagets e-handelsförsäljning ökade under perioden med 50 procent, vilket dock även inkluderar försäljning i partners onlinebutiker. Planen är nu att öka investeringarna i digital handel.
Under andra halvåret 2021 kommer företaget att påskynda investeringar i en flerårig, företagsövergripande digital transformation. Nya digitala plattformar, produkter och arbetssätt kommer att stödja en långsiktig ambition att digitalt möjliggöra LEGO-varumärket för att skapa fantastiska upplevelser för barn, shoppare, partners och anställda, skriver företaget.