ANNONS

Succén siktar mot Sverige - nuddar första miljonen

Henrik Berge Syvaldsen og Morten Gilje

"Vi agerade snabbt".

ANNONS

Den unga entreprenörsduon från Stavanger i Norge närmar sig en miljon kronor i omsättning, efter att snart ha varit verksamma i ett år. Ehandel pratade med Morten Gilje och Henrik Berge Syvaldsen som i maj förra året startade nätbutiken Vivvoe.

Företaget tillverkar skärmglasögon som ska skilja sig från dem som redan finns på marknaden. Det som Vivvoe menar gör dem unika är glaset, som förutom att blockera blått ljus, är helt transparent både för omgivningen och för användaren.

När jag insåg att jag behövde skärmglasögon märkte jag att det enda som fanns på marknaden var glasögon med orange linser. Jag köpte därför ett par utomlands, men jag var inte helt nöjd med dess design, säger Henrik Syvaldsen till vår systersajt.

Jag insåg att det fanns en efterfrågan på skärmglasögon i Norge, så vi agerade snabbt och tog fram en produkt som inte erbjöds någon annanstans.

Morten har jobbat med e-handel sedan 2016, då han släppte ett eget klädmärke. På den vägen fick han upp intresset för digital marknadsföring och försäljning, och 2019 startade han sin byrå Funnel Media AS som hjälper företag med just e-handelsförsäljning och digital marknadsföring.

Henrik kommer närmast från norska Elgiganten - Elkjøp. Där har han arbetat med försäljning under de senaste fem åren och bland annat vunnit en utmärkelse som en av landets bästsäljare i sin bransch. Han har också startat flera företag under sin karriär. Nu är det han som axlar vd-rollen på Vivvoe.

När Bill Gates förutspådde att alla kommer kunna ha en dator i sitt sovrum i framtiden, var det inte många som trodde på honom. Idag tar man ofta med sin mobil till sovrummet för att bläddra bland sina appar innan man somnar. Forskning visar att det blåljus som kommer från skärmarna ofta är kopplade till dålig sömn. Därför tror jag skärmglasögon kommer att bli allt mer vanligt, säger Henrik.

När företaget först öppnade upp sin e-handel sålde Vivvoe slut hela sortimentet på bara en månad, något som man hade räknat med att sälja under tre månader. Det gav Henrik och Morten luft under vingarna och påvisade en efterfrågan.

Sedan dess har försäljningen rullat på, men företaget har samtidigt smitt en ny plan. Under hela förra året har de jobbat på att ta fram en ny sajt, som ska öka försäljningen och varumärkets spridning. Och det har man lyckats med.

Den nya sajten lanserades i början av januari och under den månaden passerade man 300 000 kronor i försäljning. Nu närmar bolaget sig en miljon i omsättning, och räknar med att krossa miljonvallen innan bolagets första verksamma år är slut.

Vi nylanserade e-handeln i början av året och sedan dess har vi omsatt runt 330 000 kronor, säger Henrik.

Efter lanseringen har även en del oväntade förfrågningar dykt upp. Några andra företag har till exempel hört av sig till duon med förfrågningar om att bygga en likadan e-handel som den som Vivvoe har. Något som duon tar som en komplimang.

I dagsläget erbjuder företaget tre olika modeller, utan styrka. Men planen är att utöka sortimentet med fler modeller av skärmglasögon och att kunna lägga på styrka.

Bolaget planerar även att slå till internationellt. Idag finns sajten endast på norska, men Vivvoe kommer att bredda sin verksamhet och lansera företaget i Sverige, Danmark och i USA. I samband med expansionsplanerna överväger bolaget även att ta in det norska investerarbolaget Suit Up Capital.

Aktieägare som Suit Up Capital kan hjälpa oss med både kapital och erfarenhet. Om två år förväntar vi oss att företaget är värt mellan 10 och 15 miljoner norska kronor, avslutar Morten Gilje.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se