Layered, grundat 2015, är ett svenskt designvarumärke som säljer mattor, möbler och inredningsaccessoarer med skandinavisk design. Förutom en egen e-handel säljer företaget via återförsäljare, och deras fokus på skandinaviskt verkar gå hem i de svenska stugorna.
Designföretaget omsatte nära 23 miljoner kronor 2020, en siffra som ökade till 39,1 miljoner året efter. Och inte ser det sämre ut när man nu stängt boken för 2022. Under förra året ökade omsättningen med över 40 procent till 55,5 miljoner kronor.
Två mycket lyckade designsamarbete har hjälpt till att driva tillväxt tillsammans med ökad försäljning från utlandet, skriver bolaget i sin årsredovisning.
Investeringar och inflation
Däremot har tidigare års vinst bytts ut mot röda siffror. Resultatet, efter finansiella poster, skrivs till -2,3 miljoner. Att jämföra med en vinst på 2,2 miljoner föregående år.
Bolaget har under året investerat i ett nytt tredjepartslager för att kunna säkra fortsatt stark tillväxt med stärkt kundnöjdhet samt gjort en större investering i en ny förbättrad hemsida.
Och precis som de flesta andra e-handlare har även Layered drabbats av ett flertal omvärldsfaktorer.
I övrigt har vi sett ökade kostnader till följd av ökade energi- och transportkostnader, en svag krona samt allmän inflation varför ett stort kostnadsfokus genomfördes undra andra halvan av året, står det att läsa i rapporten.