Den noterade och Örebrobaserade doftljustillverkaren Candles Scandinavia släppte en till synes inte helt lysande rapport.
Men det är något vd:n och medgrundaren Viktor Garmiani inte håller med om i Ehandels intervju med honom. Låt oss återkomma till det.
Så hur såg det ut med räkenskaperna under perioden maj till juli i år, i bolagets brutna räkenskapsår?
Jo, intäkterna var ned med 31 procent till 30 miljoner kronor, från 43,3 miljoner, under motsvarande period i fjol.
EBIT-resultatet landade samtidigt på röda siffror den här gången: -2,1 miljoner kronor, jämfört med ett plusresultat på 1,7 miljoner under motsvarande period 2022. Candles-aktien hade fallit med -5,5 procent vid halvfemtiden på måndagseftermiddagen. Och handlades för 31,30 kronor.
Men bolagets vd och medgrundare Viktor Garmiani är ändå optimistisk. Detta är bara tillfälliga hack i kurvan och har en helt naturlig förklaring, konstaterar han.
Det här skedde helt enligt plan och beror på att vi har avvecklat vår distributionsverksamhet, säger Viktor Garmiani till Ehandel.
Hur stor del av förlusten och intäktstappet förklaras av detta?
Det är något som vi inte kommunicerar av konkurrensmässiga skäl och eftersom vi är ett noterat bolag. Men vi håller budget eller till och med lite bättre än budget.
Varför såldes distributionsverksamheten?
För att vi ska fokusera på det området där vi ser störst potential. Distributionsverksamheten har dessutom bara varit en nordisk verksamhet och vi har sett hur försäljningen där sakta har minskat, medan vår private label-verksamhet vuxit. Vi vill också undvika att bli för spretiga.
Men vänta nu. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två affärsben?
Jo, i distributionsfallet har det handlat om att man har köpt in färdiga ljus från två varumärken. Och sedan sålt dem vidare till butikskedjor som Åhléns, H&M och Skandinaviska. Men detta ben är nu alltså hel avkapat.
Stark försäljning i Europa
I private label-fallet tillverkar man istället ljus åt andra återförsäljare, som sätter sina egna varumärken eller "labels" på ljusen. Tillverkningen sker i Candles egen fabrik i Örebro, med 35 medarbetare. Detta ben ska fortsätta att växa.
Upplägget där man köper in och säljer färdiga ljus – har bara varit riktad mot återförsäljare i Norden. När det kommer till de egentillverkade ljusen, så säljs de till ljusvarumärken i hela Europa. Däribland till doftljusförsäljare i Frankrike, Holland och Tyskland. Ljusen säljs ofta båda i fysiska och digitala butiker.
Men vi tittar inte på enskilda länder, utan letar framför allt efter kunder som är intresserade av premiumprodukter, då vi i huvudsak verkar i premiumsegmentet – och vår försäljning rullar på väldigt bra ute i Europa.
Hur stor andel av intäkterna härrör i dag från Europa versus Norden?
Vi gör egentligen inte den uppdelningen. Men jag kan säga så mycket som så att vi har en större andel av vår försäljning utanför Norden idag.
Ser du några orosmoln?
Nej, egentligen inte. Men i det korta perspektivet finns det ju risk för att våra befintliga kunder (butikskedjor och e-handlare reds. anm.) tappar ännu mer försäljning.
Så det gäller att vi håller en hög aktivitetsnivå och att vi fortsätter att ställa ut mycket på mässor och att ta kontakt med potentiella kunder.