Under 2023, som var ett svårt år för många e-handlare, så lyckades Macade, som säljer golfkläder och accessoarer, öka omsättningen med 50 procent. Detta innebär att man gick från 56 miljoner under 2022, till 85 miljoner kronor under 2023.
Och e-handlaren har varit medveten om att tidigare års galna tillväxtnivåer inte riktigt varit hållbara.
Jag tror inte att det är hållbart för oss att växa med 100 procent varje år. Vi kommer att behöva dra ned lite på takten framgent, för att säkerställa att vi har samma kvalitet i allt. Vi kanske behöver börja komma ned mot 70 procent. Vi har en hög grad återkommande kunder i dag och de vill jag att vi fortsätter att behålla. Vår tillväxt får aldrig ske på bekostnad av de kunder vi redan har, snarare tillsammans med dem, sade Stefan Kedling, vd på Macade, i mars i fjol.
Under 2023 har bolaget fortsatt att expandera verksamheten.
Drivet genom starkt tillväxt i fokusmarknaderna USA, Storbritannien och Kanada. För att stötta fortsatt tillväxt internationellt har ett lager öppnats i USA, skriver företaget i årsredovisningen.
Macade är lönsamma men kostnaderna har ökat och rörelseresultatet landade på 1,5 miljoner kronor, ner från 3,9 miljoner året innan. Företagets globala e-handel hittar man på Macadegolf.com.