ANNONS

Succébolaget vände till förlust - expanderar till USA

Viktor Garmiani, vd för Candles Scandinavia

Satsar offensivt utomlands och plockar in branschprofil.

ANNONS

Doftljusbolaget Candles har visat upp siffrorna för sitt tredje kvartal, som sträcker sig från november till sista januari. Den här gången är det ingen lysande läsning. Omsättningen backade nämligen från 64,8 till 41 miljoner kronor. Dessutom vändes ebit-resultatet från en vinst på 1,6 miljoner till en förlust på -1,5 miljoner kronor.

Efter en intensiv period kan vi rapportera att vi avslutar det tredje kvartalet för vårt brutna räkenskapsår helt i linje med den guidning och prognos vi presenterade i mitten av november 2023. I enlighet med den nya strategin och den prognos vi kommunicerade för verksamhetsåret 2023/2024, förväntar vi oss en minskning i omsättning på cirka 10 till 15 procent, säger Viktor Garmiani, vd för Candles Scandinavia, i rapporten.

Anledningen till försäljningsminskningen är att bolaget avvecklat distributionen av externa varumärken, för att istället lägga fokus på kärnverksamheten.

Och det fanns även en del ljusglimtar. En av dem var den rejält stärkta soliditeten, som ökade från 53 till 79 procent.

Det tredje kvartalet har trots en nedgång i omsättning och ebitda, varit rikt på positiva händelser. Detta inkluderar nya kundavtal, framgångsrika internationella expansioner, en stärkt finansiell position (kassa) och att vi ligger i fas med fabriksuppgraderingarna, säger Viktor Garmiani.

Tar klivet över Atlanten

I samma veva passar man även på att meddela en expansion till USA. Och för att stötta upp det arbetet har man anställt James Ramaker, tidigare vd för Woodwick. Ett varumärke som gick från att vara okända till att bli en ledande global och lönsam aktör inom doftljussektorn.

Med Jims unika insikt och beprövade framgångar i doftljusindustrin, är jag och hela styrelsen övertygade om att hans bidrag kommer att accelerera vår expansion och position på den amerikanska marknaden. Hans anslutning till teamet är inte bara ett tecken på vår gemensamma vision utan också ett avgörande steg mot att realisera våra ambitiösa internationella mål, säger Viktor Garmiani.

Nils Lund
nils@ehandel.se