Att sticka ut ur bruset bland alla varumärken för träningskläder är inte det lättaste. Men Isac Hjertén och hans Divina har lyckats med bravur. E-handlaren tillväxt har varit raketartad. Under 2022 gick man från 3,4 till 9 miljoner kronor i omsättning.
Riktig så stor procentuell tillväxt blev det inte under 2023, men färska siffror visar ändå att fjolåret blev en betydande framgång för uppstickaren.
Divina, 2023 i siffror:
- Nettoomsättning: 15,8 miljoner kronor (9)
- Rörelseresultat: 1,8 miljoner (0,7)
- Soliditet: 38,7 % (40,8)
Såväl försäljningen som rörelsevinsten växte alltså ordentligt för bolaget.
Omsättningen har ökat kraftigt under året på grund av ökad efterfrågan av bolagets produkter, konstaterar man kort i årsredovisningen.
Hur har då Divina fått en så pass god start och lyckats växa lönsamt i den här takten? Det berättade grundaren Isac Hjertén för Ehandel för ganska precis ett år sedan. Intervjun hittar ni här nedan.
LÄS ÄVEN: Tidigare elitspelarens e-handel rusar i krisen: ”Var en supernyckel”