Många passade på att sänka priser i samband med Black Week, men de flesta nöjde sig med att välja ett pris och sedan ha det veckan ut. På Gents valde man dock en annan strategi. Nämligen en så kallad “Dutch Auction”.
Det innebär att man sänker priset varje timme. De kunder som avvaktar kan alltså lyckas göra ett riktigt klipp. Samtidigt gäller det förstås att inte vänta för länge för då finns risken att varan försvinner.
Att det blir minusmarginal på flera av produkterna är något vi får ta. Vi tror på att vi vinner kundernas förtroende och köpglädje i längden, kommenterade Sofie Okstad, marknadschef på Gents, i samband med att kampanjen gick live.
Gents lanserade en auktion i fredags med 35 produkter. Upplägget blev så populärt att företaget på söndagen följde upp med ytterligare en auktion. Då ingick 18 produkter i startfältet. Prissänkningen var vid båda tillfällena 5 procent varje timme.
Under söndagen fanns det bara en produkt av varje. Under fredagen fanns det dock enstaka produkter i startfältet som hade mer än en i lager.
Vad blev det bästa klippet?
Våra kunder är ju smarta så bästa klippet var nog en kund som köpte ett presentkort med ett värde av 10 000 kronor för omkring 9 000 kronor. Sedan använde han presentkortet till att handla en delux-julkalender som kostade 20 000 kronor. Då använde han även en kod på 20 procent som han hittat i vår 3D-butik, vilket innebar att han fick en rabatt på nästan 4 000 kronor.
En annan kund lyckades klicka hem en parfym med ordinarie pris 16 500 kronor till en summa av 9 879 kronor. Vidare såldes en kalender som brukar kosta 20 000 kronor för 14 701 kronor.
Så där har vi nog några personer som känner sig extremt nöjda med sina klipp!
Sofie Okstad berättar att det var ett högt tryck under kampanjen och många av kunderna hade av allt att döma inte speciellt mycket is i magen.
På fredagen var hälften av startfältet slutsålt efter tre timmar. Vi märkte oss att våra kunder var extremt intresserade av auktionen då sessionslängden på svenska hemsidan gick upp med över 20 procent jämfört med föregående Black Weekend och genomsnittslängden inne på auktionen var över 7 minuter.
Hur skulle du sammanfatta satsningen som helhet? Blir det en repris nästa år?
Extremt lyckat! Inte bara försäljningsmässigt - fredagen var vår bästa försäljningsdag någonsin i Gents historia - utan även all feedback vi har fått från kunder om hur de uppskattade alla våra annorlunda aktiviteter. Vårt mål var att skapa en fest online under Black Weekend och det känner vi verkligen att vi lyckades med, säger Sofie Okstad, och avslutar:
Engagemanget från kundernas sida har varit stort, så kundtjänst och vår ansvariga för sociala medier har fått jobba hela helgen med att kommunicera med våra kunder, där det har varit extremt många glädjande meddelanden om aktiviteter och att de uppskattar att vi erbjuder en mer gaming-känsla på Black Friday och kommer med något nytt. Så det kommer absolut att bli en repris till nästa år, om inte tidigare, med ett större startfält och mer galna produkter.