I november gick Bubbleroom till börsen. Nu presenteras den första kvartalsrapporten sedan börsnoteringen. Och under fjärde kvartalet så växte nettoomsättningen, jämfört med Q4 året innan, med 19,3 procent till 125,8 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Försiktig börspremiär för Bubbleroom
Jag är nöjd att kunna rapportera att Bubbleroom återigen är tillbaka på stark tillväxt och att vår transformation av bolaget att bli ett Direct-To-Consumer bolag redan börjat resultera i högre försäljningsande,l egen design och stärkt bruttomarginal. Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 21,4 procent till 126 miljoner kronor och justerad EBIT uppgick till 0,2 miljoner, säger vd Ville Kangasmuukko Nordström i en kommentar.
Minusresultat
EBIT-resultatet blev en desto dystrare historia och lyser i klarröd färg: -2,1 miljoner kronor, jämfört med 1,2 miljoner, under motsvarande kvartal föregående år.
Resultatet under kvartalet är främst belastat av vår utökade inköpsorganisation, vilket är en strategisk satsning för att öka försäljningsandelen egen design i vår transformation till att bli ett så kallat direct-to-consumer bolag samt vår expansion och lanseringen på Zalando-plattformen, kommenterar vd:n.
De pengar som man fick in, i och med börsnoteringen, ska nu löpande investeras i verksamheten.
Vår kapitalanskaffning på 144 miljoner kronor i samband med noteringen ger oss goda förutsättningar att ytterligare öka andelen egen design, stärka bruttomarginalen, accelerera vår geografiska expansion samt fortsätta investera i hållbarhet, konstaterar vd:n.
Färdigställer lager
Bubbleroom uppges nu även jobba hårt med att färdigställa sitt nya lager i Borås. Bolaget ska även flytta sin fotostudio och sitt huvudkontor till anläggningen.
Lagerhanteringen i vårt nya automatiserade robotlager beräknas väsentligt sänka våra pack- och plockkostnader, och planeras tas i drift runt halvårsskiftet i år. Vi räknar med att uppnå full effekt från automationen under det fjärde kvartalet 2022.