ANNONS

Studie: 55 procent av alla unga vill köpa allt som influencers har

"Kommer att vara avgörande".

ANNONS

Influencers är en stark marknadsföringskraft som många företag använder sig av. Vi har tidigare skrivit om flera samarbeten som gett e-handlare glada miner när influencers lett till både besöksrekord och säljstopp på bara några timmar.

LÄS ÄVEN: Besöksrekord hos NordicFeel efter Ingrossos lansering

Nu har Wunderman Thompson Commerce släppt en rapport där företaget har analyserat hur barn mellan 6 och 16 år beter sig på nätet och vad som formar deras attityd mot varumärken.

Resultatet visar att 55 procent av barnen endast vill ha produkter som deras favoritstjärna på Youtube eller Instagram använder. I rapporten betonar företaget vikten av nästa generations influencers, när nästa generations konsumenter växer upp på det här sättet.

LÄS ÄVEN: Skönhetsgigant satsade över 8,7 miljarder på influencers

Enligt undersökningen vill även ytterligare 14 procent av de unga konsumenterna att influencerprofilerna ska driva egna nätbutiker.

Ett lyckat exempel på det är CAIA Cosmetics som grundades bland annat av influencern Bianca Ingrosso. När företaget lanserade sin första produkt kraschade sajten efter 30 sekunder på grund av den höga kundanstormningen, och den enda produkten som såldes på sajten tog slut drygt två timmar efter lansering.

LÄS ÄVEN: Bianca Ingrosso: ”Vi har sålt över 100 000 produkter”

Influencers ökande kraft är välkänd och fortsätter att ta fart. Vissa företag utnyttjar redan det starka sambandet mellan influencers och konsumenter, och det kommer att vara avgörande för företagen att hänga med i utvecklingen av influensertrenden. Om yngre konsumenters önskemål möts och influencers blir säljare själva kommer detta bara att innebära mer konkurrens för befintliga varumärken och detaljhandlare, skriver Neil Stewart, global vd på Wunderman Thompson Commerce, i rapporten.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se