Tobias Göransson och Olle Sandberg driver e-handeln Corlin Eyewear som nu omsätter 1,5 miljoner kronor, sitt andra verksamma år. De båda vännerna pluggade ihop på Linnéuniversitet och fann varandra kring ett gemensamt intresse för design. Detta trots att de båda studerade ekonomi.
Hur fick ni idén till butiken?
Idén växte fram vintern 2016 när jag rensade ut bland mina mängder av solglasögon hemma i lägenheten. Jag insåg att jag inte tyckte att något par matchade det jag sökte designmässigt i solglasögon. Jag vände mig snabbt till Olle just för att vi länge hade pratat om att göra något tillsammans. Vi designade upp en modell i fem olika färger och lanserade hemsidan 16 juni 2017, säger Tobias Göransson till Ehandel.
Likt många andra snabbväxande och nystartade e-handlare så ska Corlin Eyewears tillväxt bygga på en stark närvaro i sociala medier. Detta och ett samarbete med en annan stor e-handlare.
Vi marknadsförde oss på Instagram och fick väldigt bra gensvar för solglasögonen vi hade designat. Vi använde oss av ganska många mindre influencers och fick bra spridning. Efter det hade vi en färdig plan för hur vi skulle marknadsföra oss vidare. Vi har fortsatt med vår strategi via både större och mindre influencers. I år började vi även sälja våra solglasögon via NA-KD vilket självklart har bidragit till vår tillväxt.
"Vår USP hittills har varit vår prisbild"
Första året ska Tobias och Olle omsatt runt 750 000 kronor på sina solglasögon och andra året, som strax läggs till handlingarna, så nådde e-handelsföretaget 1,5 miljoner kronor. Corlin Eyewear säljer främst till Sverige men har också en engelskspråkig internationell sajt som riktar sig till hela världen.
Vad är er USP? Det finns ju många som säljer solglasögon?
Mycket riktigt finns det otroligt mycket konkurrenter och det är därför ännu viktigare att hitta sin identitet och våga tro på det man gör. Vår USP hittills har varit vår prisbild till viss del men även att vi kunnat designa solglasögon som vår målgrupp verkligen gillar. Vi tror att när man skapar något man själv brinner för så ”syns” det igenom till kunderna, vilket skapar en genuinitet som har hjälpt oss att växa snabbt.
"100 miljoner 2025"
Just nu ska grundarna jobba med att deras produkter blir mer miljövänliga och att företaget som helhet blir mer hållbart.
Vi räknar med att samtliga av våra solglasögon ska vara tillverkade av återvunnet material 2021. Vi lanserar redan vår första kollektion av återvunnen plast nästa säsong.
Trots en snabb tillväxt så är Tobias Göransson och Olle Sandberg långt ifrån nöjda.
Vår målsättning är att omsätta 100 miljoner kronor 2025, avslutar Tobias.