Henrik Grundén, e-handelsprofilen och medgrundare av Stronger, lämnar vd-rollen i bolaget för att bli Creative Director istället. Den som tar över stafettpinnen är Annica Rantala, som varit operativ chef på Stronger under de senaste två åren.
LÄS ÄVEN: Stronger släpper ny sajt: ”Förväntar oss säljrekord på Black Friday”
Annica har under sina två år som operativ chef visat ett enastående ledarskap. Med passion för varumärket, lyhördhet och förståelse för både teknik och klädindustrin har Annica naturligt blivit spindeln i nätet, säger Henrik Grundén i ett pressmeddelande.
Jag är övertygad om att hon är redo att ta Stronger över miljarden under de kommande 15 månaderna.
Innan Annica kom till Stronger arbetade hon inom design, marknadsföring och projektledare på bland annat Röhnisch Sportswear och Åshléns.
Under 2020 ökade Stronger omsättningen med 160 procent och landade på 310 miljoner kronor. Och nu är det Annicas uppgift att få Stronger att spräcka miljardvallen.
Med hjälp av den starka tillväxtkulturen som finns bland våra anställda, genom att rekrytera ännu fler talanger framöver samt att fortsätta att skapa ett varumärke format av kundinsikter kommer vi att nå vårt mål på en miljard kronor inom en mycket överskådlig tid, säger Annica Rantala.
För att nå miljarden behöver bolaget öka omsättningen med minst 222 procent. Det ska man lyckas med genom att bland annat skapa tillväxt via globalisering och fortsatt stort fokus på influencer marketing. Mer exakt ska man erövra fler och befintliga marknader genom att lokalanpassa e-handeln utifrån språk, betallösningar, frakt samt returer. Även marknadsföringen kommer att anpassas till de lokala språken och i samarbete med nya influencers.
Vi är budgeterade att nå en miljard under 2022 och om vi fortsätter att rita ut vår nuvarande tillväxtkurva så kommer vi att landa där, säger Annica Rantala.
Samtidigt som skiftet sker i toppen tillsätts även en ny CFO i form av Therese Lindblad. Hon kommer närmast från modevarumärket Gudrun Sjödén Design där hon har haft samma roll.