Efter sin medverka i tv-programmet Draknästet lyfte affären för Shesize, som skapar och säljer skjortor i hela 35 olika storlekar för kvinnor. Nu får de ytterligare klirr i kassan när Renevatio och Stronger-grundaren Joel Almqvist investerar i bolaget.
Skjortor är ett krävande plagg när det gäller passformen och samtidigt ett plagg som så många kvinnor bär, ett klassiskt plagg för alla tillfällen, oavsett om det gäller business eller vardag. Kvinnor har olika former och vi anser att vi inte längre ska behöva anpassa våra kroppar efter plaggen. Vi såg ett hål på marknaden och har skapat förändring genom Shesize för att slippa den ökända glipan mellan knapparna, säger Emmeli Marmander, vd, och Sandra Turner, vice vd på Shesize.
Duon grundade bolaget före tre år sedan och nu kan de vara på väg mot sitt stora genombrott.
Shesize grundades av mig 2019 med en vision att plaggen ska anpassas efter hur vi kvinnor ser ut inte tvärt om, Shesize ska göra skillnad för fler kvinnor och utmana branschen. Vi lanserade webbshoppen i slutet av september 2019. Det har varit en lång väg och speciella tider med tanke på covid. Under början av 2021 kom Sandra in som co-founder. Sandra har tidigare jobbat utomlands som stylist, makeup-artist och har lång erfarenhet av retail sedan hon flyttade hem till Sverige, säger Emmeli Marmander till Ehandel och fortsätter:
Under september 2021 så sändes Draknästet där jag var med och pitchade i avsnitt 6. Det gick inte hela vägen, men gav otroligt bra exponering. Efter det tog försäljningen bra fart och vi gar hållit jämn fart efter det.
Hur kom ni på att det var detta ni skulle satsa på?
Det är en lång historia. Men jag drev ett bolag tidigare där vi tog fram en prototyp och mönster till skjortan. Vi nådde inte hela vägen med det bolaget och satte det i konkurs i oktober 2017. Jag köpte sedan inkråmet i det bolaget för att ta idén vidare i ett nytt bolag och med ett nytt varumärke. Ta lärdom av min tidigare resa och göra det på ett annat sätt. Det behövs en förändring i modebranschen, som påverkar så många kvinnor.
"Finns ett stort behov"
Bolaget säljer i dag sina skjortor via en egen e-handel, men tanken är att bredda till andra kanaler längre fram.
E-handeln är en grundpelare och ett bra sätt att nå ut på. Vi tittar och är öppna för noggrant utvalda återförsäljare inom en snar framtid. Vi tittar även på profilmarknaden där det finns ett stort behov och många kvinnor som behöver bra passform och komfort.
Det nya kapitalet ska användas till marknadsföring, inköp/lager och att bygga varumärket, berättar Emelie. Men det är inte bara pengarna som kommer till användning. Man får även in ytterligare e-handelskompetens i ägargruppen.
Det är helt fantastiskt och det känns så bra att få in dessa personer och denna kompetens, något som vi behöver för att kunna utveckla oss som bolag och ta oss till nästa nivå, säger Emmeli Marmander.