New Black, som grundades 2010 och under en period var en av Sveriges mest framgångsrika aktörer inom streetwear, har de senaste åren brottats med ekonomiska utmaningar.
Företaget har under sin existens samarbetat med en rad välkända profiler och varumärken, såsom Stormzy, Noomi Rapace och DHL. Bolaget har också varit en plattform för unga, talangfulla kreatörer.
2021 nådde New Black sin hittills högsta omsättning, med en stadig tillväxt på 40 procent de senaste tre åren.
Trots framgångarna har de senaste åren varit tuffa för företaget. När grundarna år 2022 bestämde sig för att lämna bolaget och påbörjade en process för att hitta en ny generation ägare, började omsättningen att minska kraftigt och förlusterna ökade.
Konkursen ett faktum
Nu står det klart att New Black inte lyckats vända den negativa trenden. Bolaget har ansökt om konkurs och verksamheten är avvecklad.
Enligt konkursförvaltaren Peter Eriksson på advokatfirman Carler är det främst varumärket som har kvar ett värde, rapporterar Habit.
Det är ju ett känt och välrenommerat modevarumärke så det hoppas vi på. Om en månad eller två siktar vi på att ärendet ska vara avslutat, säger Eriksson till sajten.
Varumärket drev butiker och e-handel, idag är alla nedlagda.