Ljudboksappen Storytel lanserades 2005 av Jon Hauksson och Jonas Tellander. Företaget har varit något av en framgångssaga och haft både en snabb tillväxt och en ledande ställning på den svenska e-boksmarknaden.
Men nu verkar trenden ha vänt. Den senaste förlusten uppgick till 89 miljoner kronor och marknadsandelarna i Sverige har minskat med 20 procent under de senaste fyra åren. Det skriver Di Digital. Storytels vd Jonas Tellander säger till Di Digital att företaget fortsätter att koncentrera sig på att attrahera nya kunder, inte på de sjunkande marknadsandelarna.
- Vi har vuxit bra i många år, även när vi har fått konkurrens, säger Jonas Tellander till Di Digital.
Och konkurrens har de fått. Bland annat från e-bokstjänster så som Nextory, Biblio och senast Bokus Play, som lanserades 2018.
- Allt vi kan göra är att skapa en bra tjänst med relevant innehåll, och att göra Storytel till ett alternativ folk tänker på, säger Storytels vd till Di Digital.
LÄS ÄVEN: Tar upp kampen med Storytel - lanserar ny streamingtjänst
Konkurrerar med Bonnier
Storytel har, likt andra e-boksappar, samarbetat med Bonnier och haft tillgång till bokförlagets titlar. Men efter en avtalskonflikt i våras meddelade Bonnier att Storytel inte längre skulle få ta del av deras litteratur. Detta eftersom de två företagen inte kunde komma överens om ersättningsnivåerna.
- Storytel har länge krävt att ersättningen för våra ljudböcker ska sänkas, skrev Bonnier då i ett uttalande.
Det gör således Storytel till konkurrenter till Bonnierägda BookBeat och Bokus Play. Jonas Tellander säger till Di Digital att deras kunder fortsätter att vara lojala, trots att Bonniers titlar numera inte går att läsa via Storytels app.