Även om e-handeln knappar in allt mer på den fysiska handeln, trodde kanske många att om det är någonstans de traditionella butikerna är någorlunda säkra så är det på världens stora shoppinggator. Nu kan det dock vara dags att tänka om, för inte ens Storbritanniens stora shoppingstråk - med detaljhandelsaktörer som TopShop och New Look verkar klara sig undan den växande e-handeln.
Minskade 79 procent på ett år
Enligt Internet Retailing minskade TopShops resultat med 79 procent - något som antas bero bland annat på en ovilja att besöka så kallade high street-butiker. Enligt sajten visar en ny undersökning att många konsumenter ser butikshandel som en uppgift snarare än ett nöje, och en tredjedel tycker till och med att det är roligare att diska än att gå i affärer.
Det enda sättet att rädda cityhandeln är enligt Internet Retailing att bli bättre på att vända sig till kundernas favorittillhåll - nämligen deras mobiltelefoner. Man kan till exempel ge kunder som befinner sig i butikerna exklusiva och tidsbegränsade erbjudanden via sina telefoner, föreslår tidningen.
- Då ger man ett incitament att handla just där och då - och tar samtidigt bort behovet av att gå till eBay för att leta upp ett billigare alternativ.
Slåss undan av prispressare
De tillfrågade handelsexperterna tycker att svårigheterna med att få människor att handla i affärerna är en av “detaljhandelns största utmaningar”.
- Handlarna måste slå tillbaka mot aktörer som köper och säljer stora kvantiteter till låga priser. De slår undan fötterna på företag som gör stora investeringar i sina butiker, säger till exempel Martyn Barnett, VD på PR-företaget RMG Networks.
AI-satsningar, personlig service och visuell marknadsföring är enligt Internet Retailings intervjupersoner andra sätt som butiker kan använda sig av för att överleva när e-handeln växer.