Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Stortapp hos Kitchentime - köper nu konkurrenten

Kitchentimes grundare Anton Malmberg och Joel Falck
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Siktar på fler uppköp.

ANNONS

Det är knappast någon hemlighet att Adlibrisgruppen jobbar på att renodla sin verksamhet. I somras kunde vi avslöja att koncernen, som haft verksamhet inom allt från posters till odling, hade lagt ner tre av sina nätbutiker.

LÄS ÄVEN: Adlibrisgruppen lägger ner tre nätbutiker

Nu meddelar koncernen att man även har sålt Kökets favoriter och den finska systerbutiken Makujakauppa. Köparen är e-handlaren Kitchentime, som passar på att flytta fram sina positioner.

Vi vill vara en aktiv spelare i den konsolideringen som nu sker i vårt segment och vi gör gärna fler förvärv, säger Kitchentimes vd och medgrundare Joel Falck till Breakit.

"Välkända märken med stor potential"

Enligt Breakit backade Kitchentime förra året från 268 till 202 miljoner kronor i omsättning. Både 2018 och 2019 innebar förlustresultat, men nu ska vinden ha vänt. I år räknar Kitchentime med att omsätta 300 miljoner och samtidigt leverera ett positivt resultat. Detta genom att baka in omsättningen hos de förvärvade butikerna, som uppges ligga på cirka 50 miljoner kronor.

Vi tror på konsolidering av köksvertikalen och givet den lönsamhetsomställning vi gjort av verksamheten senaste året och den höga efterfrågan som vi märker av så var det här ett naturligt läge att göra en affär. Kökets Favoriter och Makujakauppa är fina varumärken som kompletterar våra befintliga nätbutiker väl och som vi ser fram emot att utveckla vidare, säger Joel Falck i en kommentar.

I ett pressmeddelande kommenterar Adlibrisgruppens vd Jonas Karlén försäljningen på följande sätt:

Kökets favoriter och Makujakauppa är två välkända varumärken i sitt segment med stor potential. I vår strategi att fokusera på vår kärnverksamhet har vi dock konkluderat att vi inte kan genomföra de investeringar som är nödvändiga för att bli framgångsrika inom kökssegmentet. Det resulterade i att vi inledde en diskussion med Kitchentime, som har en stark position inom sitt segment, och är glada över att vi nått en överenskommelse. De känner väl till sin marknad och vi är övertygade om att de kommer lyckas förvalta Kökets Favoriter och Makujakauppa på ett bra sätt.

Dela artikeln: