ANNONS

Stort tapp för e-handlaren - som har ett ess i rockärmen

Foto: Gneis

"Blir allt viktigare".

ANNONS

E-handlaren och varumärket Gneis, som specialiserat sig på ute- och funktionskläder för barn, har precis som många andra nätbutiker ett tufft år bakom sig. Efter ett flertal år med stadig tillväxt, stannade det av rejält under 2022.

Omsättningen för det Luleåbaserade e-handelsbolaget, som ägs och drivs av Rock Group Sweden AB, landade i fjol på 12,1 miljoner kronor. Ett tapp på 31 procent jämfört med föregående års siffror då bolaget omsatte 17,6 miljoner.

2022 var ett år då kriget i Ukraina påverkade hela Europa på ett mycket kännbart sätt. Stigande elpriser och brist på råvaror påverkade konjunkturen och en nedåtgående spiral avseende ekonomin påverkade i princip all handel och inte minst klädbranschen, skriver bolaget i en kommentar till årsrapporten.

Konkurrensen på nätet ökade ytterligare eftersom våra huvudkonkurrenter, som är betydligt större än vad vi är, ökade sin närvaro på nätet för att på så sätt kompensera för det försäljningsbortfall de fick under pandemin i och med att deras återförsäljare fick det tufft.

Ska vända trenden

Samtidigt sjönk resultatet för e-handlaren. Från en vinst på nästan 2 miljoner kronor 2021, till 425 000 kronor för 2022. För att vända trenden sjösatte e-handlaren en rad initiativ under förra året.

Bland annat lanserades en ny e-handel med större fokus på mobilhandlande kunder. Man har samtidigt gjort ett omtag i sin marknadsföring på sociala medier och sett över sin logistikhantering.

E-handlaren lanserade även en ny kollektion med fokus på hållbarhet och slow fashion. Något som man tror kan bli en konkurrensfördel framöver.

Hållbarhetsfrågorna blir allt viktigare för allt fler konsumenter. En trend som inte bara gynnar miljön och barnen, utan också bolaget eftersom vi sedan starten i princip haft miljö och hållbarhetstänkande i högsätet, och därmed är starkt förknippade med detta.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap