Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Stort påskkaos hos Euroflorist: "Innebar en stor belastning"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Beställningarna sköt i höjden - då fick blomsterjätten svårt att hänga med.

ANNONS

Euroflorist såg en påskrusning av sällan skådat slag. En rusning som slutade med många besvikna kunder och stressade florister som hört av sig till oss. Flera av de sistnämnda har berättat att kunder inte kunnat beställa med motiveringen att "butikerna inte kan ta emot ordrar", trots att de själva sitter med kylar överfulla med blommor. Nu förklarar Euroflorist vad som hänt.

Vi har en mycket tät dialog med floristerna i nätverket och vet att många av dem är under hård press just nu. Liksom andra småföretagare befinner de sig i en utsatt situation när de fysiska besöken i butikerna uteblir och flera av dem säger själva att de överlever idag tack vare ordrarna från Euroflorist. Vi gör allt vi kan för att stötta floristerna och samtidigt leverera en produkt och en tjänst som våra kunder blir nöjda med. En av åtgärderna vi beslutade om när butikerna började märka av det minskade fysiska kundflödet, var att betala ut deras tillgodohavanden tidigare än normalt, säger Helene Adler, kommunikationschef på Euroflorist, till Ehandel.

Vi har också ändrat bukettutbudet på hemsidan till buketter som ger floristerna större frihet och en möjlighet att vara kreativa med de blommor som de säkert kan få tag på, utan att vara allt för beroende av osäkra leveranser.

På sociala medier har kunderna vädrat sitt missnöje. Många undrar framför allt varför kundservice varit omöjlig att nå, när de velat avbeställa sin order för att den inte kommit fram i tid.

Det stämmer att det varit ett högt tryck sedan coronapandemin startade och att väldigt många vill skicka blombud till vänner och familj när man inte kan träffas i den utsträckning man önskar och är van vid. Det här visade sig inte minst under påsken då många som var tvungna att ställa in sina familjeträffar valde att skicka blommor istället. På väldigt kort tid fick vi in extremt många ordrar.

Detta i sin tur innebar en stor belastning på framför allt kundservice och trots att vi kallat in all extrapersonal vi har att tillgå tvingades vi under senare delen av skärtorsdagen skjuta tidigaste leveransdag till efter påsk; detta för att säkerställa att beställningarna som kommit in skulle kunna levereras enligt kundernas önskemål.

"Totalt sett en bra kundnöjdhet"

Ett annat klagomål har varit en mängd kunder som varit besvikna på de mottagna buketterna, som de inte alls tycker motsvarar förväntningarna.

När det gäller produkter som inte motsvarar förväntningarna så ser vi nu, med anledning av covid-19, en viss påverkan på blomstertillgången och upplyser på flera ställen på hemsidan om att blommor i en del falla kan komma att ersätts med liknande blommor till samma värde. Dock har vi totalt sett en mycket bra kundnöjdhet och jobbar hela tiden hårt för att leverera en produkt som bör både avsändare och mottagare nöjd, säger Helene Adler.

Dela artikeln: