E-handlaren Cleancut, som säljer japanska kvalitetsknivar, har drabbades natten mot tisdag av ett inbrott. Tjuvarna bröt sig in och länsade delar av butiken och lagret på exakt fyra minuter och kom över 483 knivar till ett marknadsvärde av runt en miljon kronor.
De gick raka vägen till våra dyra displayprodukter och plockade på sig dem. Vi har även en knivvägg som är över sex meter lång och bara där fick det med sig 175 knivar. Efter att de tömt fem displayer gick de in på lagret med flyttkartonger och plockade på sig resten. De gick lugnt och målmedvetet, men i högt tempo. De hoppade inte ens till när larmet gick efter några sekunder, säger Christofer Åslund, vd på Cleancut, till Ehandel.
Det är dessvärre inte första gången Cleancut drabbats av inbrott. Det skedde nämligen ganska exakt för tio år och en månad sedan.
Knivar känns spontant kanske inte så stöldbegärliga, så varför har de givit sig på er?
Det är både rätt och fel. Fel så till vida att man kan tillskansa sig mycket kapital på liten yta. Men rätt då dessa är helt unika produkter, som de kommer få svårt att avyttra. Där kommer de att få problem. Tack vare ett fantastiskt community av bland annat kockar och knivnördar har vi fått en suverän spridning och nått ut till 100 000-tals. Så rätt vad det är kommer de att sälja till "fel" person. Så 50 kanske de kan sälja utan problem, men inte 500.
Det låter också på beskrivningen som om de visste exakt vad de ville komma åt?
Jag ska prata med polisen i dag och vi har ett signalement på en som var inne i butiken bara dagen innan och betedde sig skumt. De visste inte på detaljnivå vad de skulle ta, utan siktade in sig på lågt hängande frukt. Vi har bland annat två säkerhetsskåp, som de inte ens försökte ge sig på.
Att bli av med produkter till ett värde av runt miljonen beskriver Christoffer som ett hårt slag för bolaget, men också något de kan hantera i dag. Annat var det för tio år sedan, då praktiskt taget hela lagret försvann.
I dag har vi byggt upp en buffert och vi har fått ett fantastiskt stöd av hela branschen och vårt community. Även konkurrenter skriver till oss och visar sitt stöd. Och smederna i Japan, som gör allt på beställning, har gått igenom sitt extralager och även fixat ett snabbspår, så att vi kan få nya produkter.
"Får inte vara naiv"
Han bjuder även på några handfasta tips till andra e-handlare där ute, för att de inte ska drabbas av samma sak.
Det vill jag verkligen dela med mig av. Man får inte vara naiv som e-handlare, för då blir man av med grejerna. Efter första inbrottet skaffade vi två säkerhetsskåp, hammerglass, CCTV-kameror och skruvade även fast dörrkarmarna. Vi har även en ny säkerhetsdörr, med ännu högre säkerhetsklass.
Hur mår du just nu efter den här händelsen?
Jag kan inte sova ordentligt och vaknar av mig själv på nätterna för att kolla kameran. Så fort telefonen ringer så går pulsen upp och jag tror instinktivt att det är larmbolaget som hör av sig. Men även det kommer att suddas ut till slut och livet går vidare.
Och kanske kan det klaras upp. Vid förra inbrottet slutade det nämligen någorlunda lyckligt för Cleancut.
Det var lite av en solskenshistoria. Då fick vi tillbaka 80 procent av varorna. De hade tagit med 22 kartonger och ställt i en bostadsrätt. Det upptäcktes av en dam i fönstret. Hon hade sett att det var spring där, trots att lägenheten var mellan ägare, och att det inte skulle vara någon där. Så hon tog sin huvudnyckel och gick in och nosade, säger Christofer Åslund och avslutar:
Och den här gången har vi redan fått höra från en som blev stoppad och frågad om han ville köpa exklusiva knivar från en mässa som blev över. Han sa att hade han vetat då vad det innebar hade han kunnat larma.