ANNONS

Stort genombrott: Swish skakar om betalmarknaden

Stort genombrott: Swish skakar om betalmarknaden
Ebba Edlund

Första gången på 10 år som en ny betalmetod slår igenom.

ANNONS

På tisdag släpper betalleverantören DIBS sin rapport Svensk E-handel 2017. Vi på Ehandel.se har fått en förhandstitt på avsnittet som behandlar vilka olika betalsätt svenskarna föredrar.

Det är ofta ett ganska tråkigt avsnitt, om vi ska vara ärliga, för betalmetoderna är alltid kort, faktura eller direktbetalning i olika andelar. Andelar som inte heller rör på sig speciellt mycket. I DIBS nya rapport kan vi exempelvis utläsa att mer än en tredjedel av svenskarna anger kort som deras föredragna betalningssätt på nätet och en fjärdedel föredrar faktura.

- Sedan 2012 har andelen mobila köpare ökat stadigt, och flera olika aktörer har tillkommit – WyWallet, Payair, SEQR och Mopper. Men många har också försvunnit igen, säger Ebba Edlund, Online Marketing på DIBS, i rapporten.

"Den nya spelaren på e-handelsplanen"

Nu konstaterar dock DIBS att “till slut hände det”. Ett nytt mobilbaserat betalsätt har tagit grepp om den svenska e-handelsmarknaden, och ni läsare vet såklart vilket vi talar om. Det är förstås Swish som bankerna hittills lyckats få över fem miljoner svenskar att använda.

- För Swish, som är den nya spelaren på e-handelsplanen, ser framtiden dock ljusare ut än för föregångarna. Med nästan sex miljoner anslutna användare får man säga att framgången är understruken med ett odiskutabelt tjockt streck, konstaterar Ebba Edlund.

Swish används nu av 28 procent av de tillfrågade konsumenterna, enligt DIBS undersökning som tittat på den generella användningen de senaste tre månaderna.

När e-handelskonsumenterna tillfrågas vad de föredrar att använda, så får Swish dock bara 15 procent av rösterna när det gäller mobilbetalningar. Därtill får de endast sex procent när man inkluderar exempelvis desktop.

"Ett nytt betalsätt på nätet får genombrott"

Det är dock inga siffror man kan skämta bort:

- För första gången på 10 år får ett nytt betalsätt på nätet ett genombrott. Det är förstås Swish, som hela 15 procent av svenskarna helst betalar med i mobilen. Kort står stabilt som det mest föredragna sättet följt av faktura och nätbank – en topplista som sett likadan ut i många år, konstateras det i rapporten.

DIBS räknar även med att Swish kommer att göra ett ännu större genomslag framöver:

- Även om Swish växer med stormsteg i Sverige, har appen ännu inte slagit svenskarnas favoriter. Kortbetalningar och betalning via faktura är fortfarande starkast bland svenskarna. Det är dock sannolikt att det ändras i takt med att fler webbutiker lägger till Swish som betalsätt, säger Ebba Edlund.

LÄS ÄVEN: Allt fler e-handlare med Swish - kan vara 900 vid årets slut

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se