Årets största reafest, Black Friday, kan bli en att minnas. I en tid där konsumenterna letar låga priser som aldrig förr väntas en hård kamp om uppmärksamheten bland handlarna.
I Pricerunners senaste e-handlarindex svarar 28 procent av e-handlarna att de förväntar sig hårdare konkurrens än vanligt. Och 59 procent tror på antingen oförändrad eller positiv tillväxt jämfört med samma period förra året.
Men hur lägger de upp kampanjerna i år? Endast 15 procent svarar att de kommer att ha aktiva kampanjer under Singles Day, som infaller den 11 november. En rea-dag som inte fått något riktigt fotfäste i Sverige, trots flera års försök.
Fler och större kampanjer
Däremot svarar 47 procent av e-handlarna att de kör aktiva kampanjer under Black Week, den 20 till 26 november, och bara 9 procent kommer endast att ha erbjudanden på Black Friday.
Över en fjärdedel av e-handlarna anser också att det är nödvändigt att delta i reafesten för att nå försäljningsmålen, medan lika många väljer att avstå kampanjperioden helt.
De som deltar har dock laddat upp mer än någonsin och 22 procent av dem säger att de kommer att köra både fler och större kampanjer än tidigare.