Storleken spelar ingen roll - på Emeet är alla lika

Storleken spelar ingen roll - på Emeet är alla lika
Daniel Andersson på Batbike

Emeet är inte bara stora e-handelsjättar. Bland de deltagande företagen finns ett stort antal mindre aktörer som ibland sköts helt och hållet av en enda person. Ehandel.se har intervjuat ett urval av dem.

Årets e-handelsevent Emeet går av stapeln nu på tisdag och Ehandel.se har tidigare berättat om några av årets deltagare. Bland annat väntas Douglas Roos som ska lansera e-handel för Nyheter 24-gruppens räkning, och e-handlaren Anton Johansson som driver framgångsrika Ehandelspodden. Men Emeet är ett event där alla e-handlare är välkomna och där alla, stora som små, väntas delta för att göra dagen inspirerande och lärorik.

Ehandel.se har pratat med tre mindre aktörer, som ser fram emot tips och information kring allt från marknadsföring till strategier för omnikanal, men som också har ett och annat de tror att andra kan lära sig av dem.

Daniel Andersson grundade Batbike i form av webbshop och fysisk butik för sex år sedan. Företaget säljer elcyklar och tillbehör, och Daniel Andersson arbetar i stort sett själv med sin verksamhet. Förra året tog försäljningen i e-handeln fart och ökade från att omsätta 100 000-200 000 till en miljon om året. Den står nu för en tredjedel av företagets totala omsättning.

"Gäller att börja i rätt ände"

En anledning till ökningen ska enligt Daniel Andersson vara att han valt att inrikta sig på att vara bra på några få segment, i hans fall cyklar, hjälmar och cykelväskor, istället för att försöka erbjuda allt inom alla områden. På så sätt är det lättare att rikta in sina marknadsföringsinsatser på rätt sätt, säger han.

- Jag kan berätta mycket om att komma igång och om det här med att växa. Hur gör man för att sälja. Jag har aldrig tyckt att det var svårt med till exempel betallösningar, men det här med att ha rätt kampanjer. Det gäller att börja i rätt ände, säger han.

Han jämför med att sälja till exempel hundprylar, och att det då kan vara svårt att göra reklam för exempelvis hundmat om du bara säljer två sorters hundmat. Det även om du har ett jättestort sortiment med andra hundrelaterade saker. Har du då gjort reklam för hundmat kan det uppfattas som att du har ett litet sortiment om någon går in på sidan för att leta efter just det.

- Det kanske är självklart för alla andra, och det kanske tar fem minuter att gå igenom, men det tog tid för mig att lära mig.

Daniel Andersson vill gärna lära sig mer om just marknadsföring på årets Emeet.

- Det är jättespännande med Emeet. Jag hoppas få tips och idéer på hur man kan använda till exempel Google Adwords och Instagram på ett bra sätt.

Hur det är att driva en liten e-handel är även CTJ Fashion group, som är återförsäljare av den spanska specialkudden Ostrichpillow via ostrichpillow.se, medvetna om. De fokuserar på att sälja olika produkter som ska göra livet lättare.

Thomas Eriksson på CTJ Fashion Group

- Det finns ju både plus och minus med att ha ett litet bolag. Vi har till exempel ingen som arbetar bara med sociala medier utan måste sköta allt själva. Så det viktigaste är att fokusera på att sälja och att investera rätt. Vi vill bygga ut vår sida och växa som e-handlare, säger Thomas Eriksson, sales manager.

Mindre företag nära kunderna

Han berättar att CTJ Fashion Group, som utöver honom själv består av kollegan Camilla Sandberg, intresserar sig för allt från hur webbsidor fungerar till uppgifter om logistik, administration och konvertering.

- På Emeet tänker vi insupa allt vi kan, men har även en del att ge, säger Thomas Eriksson.

Vad kan ett mindre bolag lära ett stort?

- Det är svårt att säga redan nu. Vi har aldrig varit där förut. Men stora företag kanske ibland förbiser sådant som små kan se. Vi har ändå varit verksamma sedan 2006.

Sophie Heurtel, som driver dansskobutiken och e-handeln Dans på rosor, är inne på samma linje. Hon kan själv irritera sig på hur man i kontakten med ett större företag ofta hänvisas till flera olika personer beroende på vad det är man vill fråga om.

- Jag vet inte om det kanske är något de stora företagen kan ta efter. Att behålla kontakten med kunderna, säger hon.

Sophie Heurtel driver e-handeln Dans på rosor

Dans på rosor säljer framför allt olika typer av dans- och festskor, och omsätter drygt en halv miljon kronor. Sophie Heurtel har besökt Emeet tidigare, och tänker i år för första gången lyfta upp ett ämne.

- Det jag brottas med just nu är att kombinera en fysisk butik med en e-butik och vill gärna få tips från andra om hur de gör med allt från lager till logistik. Det hoppas jag få möjlighet att diskutera med likasinnade. Jag vill gärna utöka webbförsäljningen och förstås sälja mer, säger hon.

Inspireras och inspirera

Hon tycker att Emeet är en inspirerande konferens med otvungen stämning och gillar att andan är att man delar med sig.

- Det häftiga är att det finns de gamla rävarna som varit med länge och de kan jag få jättemycket inspiration av, och sen kan jag till exempel träffa någon i toalettkön som jag kan inspirera själv. Det blir ibland lite ensamt att driva webbutik, säger hon.

Daniel Andersson på Batbike håller med.

- Man måste ju kunna allt, det är det svåraste med att ha en liten e-handel. Eller så får man lägga ut, om man vågar det, men det kostar ju också pengar. Det handlar mycket om att hitta ett sätt att gå runt, avslutar han.

Tisdagens Emeet blir den sjunde i ordningen. Det finns fortfarande möjlighet att på förhand anmäla en session, oavsett om du arbetar för, eller driver, en mindre eller en större e-handel.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se