ANNONS

Storförlust för nya Last Mile-jätten - ägarens siffror avslöjar

Alexis Priftis, ordförande, och Fredrik Hamilton, vd, på Instabee

Illröda siffror som mer än fördubblades.

ANNONS

Den nya last mile-jätten Instabee, alltså sammanslagningen mellan Instabox och Budbee, blödde rejält. Det visar delägaren Creades årsredovisning för 2022, enligt Breakit.

Omsättningen växte förvisso med 54 procent och uppgick till 2,3 miljarder kronor. Men förlusten mer än fördubblades och landade på just över 1 miljard under 2022. Siffror som vd Fredrik Hamilton inte vill prata om i dagsläget.

Jag kommenterar gärna på vår årsredovisning när den är klar. Vi kan i samband med det även prata om hur verksamheten utvecklas, säger han till sajten.

Sedan tidigare har Instabox satt den holländska delen av verksamheten i konkurs. Och Creades, som äger 5,5 procent av aktierna i Instabee, skrev i januari ned värdet på bolaget från 18,1 till 13,5 miljarder kronor.

Men det har inte bara varit dystra miner. Inför Black Week i höstas öppnade man tre nya terminaler för paketsortering och distribution i Sverige. Man bygger även en ny terminal i Finland. Och trots miljardsmällen är Creades positiva.

Bolagets egen underliggande utveckling är fortsatt stark, har John Hedberg, vd på Creades, sagt tidigare i en intervju med Di.

Nils Lund
nils@ehandel.se