ANNONS

Storbritanniens E-handel nådde historisk milstolpe

Storbritanniens E-handel nådde historisk milstolpe

E-handeln i Storbritannien ökade med 14 procent under 2014 och omsatte för första gånger mer än 100 miljarder pund under ett och samma år. Samtidigt står e-handeln nu för 24 procent av den totala detaljhandeln i landet.

ANNONS

E-handeln i Storbritannien fortsätter att ta mark. Under 2014 spenderades 104 miljarder pund på nätet, en ökning med 14 procent jämfört med föregående år enligt branschorganisationen IMRG.

Det är första gången e-handeln når över 100 miljarder och samtidigt tar e-handeln en allt större del av den totala detaljhandeln. För ett år sedan hade handeln på nätet en marknadsandel på 21 procent, når det var dags att summera 2014 var den siffran 24 procent.

– Om vi tänker oss att nästan var fjärde pund nu spenderas nätet, och att en stor del av de resterande delen påverkas av någon form av digital interaktion, blir det mycket tydligt att återförsäljarna måste fortsätta att omfamna möjligheterna som e-handeln ger, säger Adgild Hop, head of retail consulting på Capgemini.

Komprimerad julhandel

Julhandeln var som vanligt en hektisk period och kickade igång på allvar i början av november då e-handeln i landet ökade med 21 procent jämfört med året innan, och hela 37 procent jämfört med oktober 2014.

Rekordsiffrorna under november kan i stor del härledas till den stora rea-dagen, Black Friday. Under veckan fram till den svarta fredagen ökade försäljningen på nätet med 44 procent jämfört med föregående vecka.

Men rea-dagen påverkade även decemberhandeln. I december ökade nämligen bara e-handeln med måttliga 5 procent.

– Julhandeln blev komprimerad. De stora rabatter som basunerades ut i väntan på Black Friday blev vida kända och såg till att koncentrera en stor del av julhandeln till den dagen. Men om vi ser till julhandeln som helhet så låg tillväxten under november och december på 13 procent, ungefär som väntat, säger Tina Spooner, Chief Information Officer vid IMRG.

 

Källa: Internet Retailing

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se