Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Stora skiftet: Det här drar svenskarna ner på – "inte konstigt"

David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Men äta måste vi.

ANNONS

Hållbarhet är fortsatt hett och på allas läppar numera.

Och en majoritet av de svenska konsumenterna tycker att det är viktigt med hållbarhet, 60 till 82 procent skriver under på det, beroende på varukategori.

Men betydligt färre, mellan 15 och 55 procent, är beredda att betala mer för hållbara produkter. Den sistnämnda siffran avser livsmedel. Där är betalningsviljan högre när det kommer till hållbart.

"Sjunka ytterligare"

Detta visar en undersökning som Norstat har genomfört på uppdrag av Boston Consulting Group.

Vi befinner oss mitt i ett stort konsumtionsskifte där svenskarnas köpkraft förväntas sjunka ytterligare, då är det inte konstigt att fler skär ner på dyrare inköp, kommenterar Nanna Gelebo, partner och expert inom detaljhandelsfrågor på BCG Sverige och fortsätter:

I bästa fall kan den pressade ekonomiska situationen skynda på utvecklingen mot mer miljövänliga produkter som är billiga, framförallt inom livsmedelsindustrin.

Fortsätter sminka oss

45 procent uppger att de nu ska lägga mindre pengar på restaurangbesök och hämtmat, följt av elektronik och redskap till hemmet (37 procent) samt kläder och accessoarer (också 37 procent). Vidare svarar 28 procent att ska dra ner på kosmetika och hygienartiklar – medan bara 12 procent ska minska på sina matinköp.

Sex av tio är nu också oroade över sin privatekonomi och räknar med att de får mindre över till konsumtion under det närmaste halvåret. Och nära hälften uppger att de nu ska köpa mer lågprisprodukter.

Dela artikeln: