ANNONS

Stora skärmar gynnar den mobila E-handeln

Stora skärmar gynnar den mobila E-handeln

E-handeln med mobiler ökar stadigt, något som flera olika undersökningar visar. Nu har Adobe släppt nya siffror som visar att antalet besökare från smartphones fortsätter att öka och att Sverige är bäst i världen. Samtidigt tror man att dagens allt större skärmar kommer att gynna den mobila handeln ytterligare.

ANNONS

Andelen mobila besökare till e-handlare fortsätter att öka, det visar en ny analys från Adobe. Och enligt undersökningen, Adobe Digital Index, är Sverige det land i världen som har störst andel besökare från smartphones.

Hela 23 procent av alla besök kommer från en smartphone i Sverige. Efter Sverige följer USA med 20 procent, Storbritannien, 20 procent och Norge med 15 procent. Flest besök med surfplattor sker i Nederländerna, 16 procent. Sverige kommer på en sjätteplats med 12 procent.

– Antalet svenskar som väljer att surfa via en mobil eller surfplatta fortsätter att öka och det är de stora skärmarna som är på väg att ta över. Den utvecklingen lär stärkas ytterligare med lanseringen av ny iPhone, säger Jes Schyum, kommunikationschef Adobe Systems.

Ny iPhone kan ge ett lyft

Även Klarna har släppt siffror som visar på den mobila e-handelns framfart. Enligt det svenska betalföretaget ska antalet köp med mobiler ha ökat från 10 procent till 20 procent sedan i höstas.

Något som främst ska beror på att allt fler nätbutiker anpassar sig till den mobila världen, bland annat genom responsiv design. Att betalföretag anpassat sina tjänster för mobiler lär också ha hjälpt till med konverteringen. Men det finns skäl till att tro att detta kommer att öka ytterligare.

E-handelsrapporten e-barometern noterar även att allt fler företag mobilanpassar sina sajter alternativt har det högt på agendan, även om det idag endast är 37 procent som svarar att de har en mobilsajt.

Apple dominerar M-handeln

Som Jes Schyum påpekar lanserar Apple nya telefoner med större skärmar. iPhone 6 har en 4,7-tumsskärm och iPhone 6 Plus har en 5,5-tumsskärm, båda har också högre upplösning än tidigare. En utveckling som lär vara bra för e-handeln då större skärmar ofta konverterar bättre.

Sedan tidigare vet vi också att Apples lurar och plattor är de som står för merparten av den mobila e-handeln. Enligt Adobe är det fortfarande Apple som dominerar när det gäller andelen besök från smartphones och surfplattor. iPhone står för 54 procent av all trafik från smartphones och av andelen besök som sker med surfplattor kommer 80 procent från iPads.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se