Den 19 september 2019 skrev vi om det stora skiftet inom svensk e-handel då EU infört ett krav om att alla korttransaktioner måste verifieras med så kallad “stark kundverifiering” (SCA). Betalbolagen vi talade med då verkade överlag vara redo för ändringen men faktum var att bankerna inte var redo, vilket i princip gjorde att skiftet helt enkelt inte kunde ske. Detta trots att kravet infördes den 14 september samma år.
LÄS ÄVEN: Betalbolagen efter helgens stora skifte: ”Bankerna har inte hunnit införa kraven”
Vissa länder hade redan fått uppskov och det visade sig sen att EU helt enkelt flyttade fram kravet till den 1 januari 2021. Nu är det dock alltså verklighet. Det var det i och för sig även i september 2019, även om många bortsåg från det.
Enligt e-handelsexperten Patrik Müller, på betalbolaget Nets, är nu skiftet genomfört och hela betalkedjan hanterar nu stark kundverifiering. För det mesta.
Nu har det nya kravet från EU på att alla betalningar på nätet ska verifieras av köparen införts av de flesta av de svenska kortutgivarna, meddelar Patrik.
Förändringen kan vara skadlig för e-handeln då stark kundverifiering kan sänka konverteringen då det läggs till flera krångliga steg för kunderna. Detta är dock, som tur är, inte fallet i Sverige då vi är långt fram i den digitala mognaden.
Den här typen av förändringar brukar ge större påverkan men Sverige har ett tydligt försprång här, vi kan faktiskt vara bäst förberedda i Europa. Ur ett rättviseperspektiv är det här en bra förändring, nu tvingas resten av Europa att följa de hårda krav som vi i Sverige till stor del redan följt i över ett decennium, säger Patrik Müller i en kommentar till Ehandel.
Det som hjälper oss i Sverige är inte oväntat Mobilt BankID som gör det lätt för kunderna att verifiera sig på ett sätt som är godkänt under det nya regelverket. E-handlare och betalbolag har även sedan länge arbetat med 3D Secure när det kommer till kortbetalning, något som nu är ett krav.
Patrik Müller berättar dock att det har varit en del problem med prenumerationstjänster.
Eftersom prenumerationsbetalningar har en speciell status i regelverket behövs det skickas med en viss märkning genom hela kedjan av aktörer (webbutik, betalleverantör, kortinlösare, kortutgivare) för att det ska fungera. Det här är dock barnsjukdomar som rättas till nu löpande tillsammans av aktörerna.
Men utöver det så ska Sverige ha kommit undan smärtfritt i övergången. Lika lätt har det inte varit i vårt grannland.
Utmaningen har varit avsevärt större i till exempel Danmark. Där har användningen av 3D Secure inte varit särskilt utbredd bland webbutikerna. Samtidigt har danskarnas variant av Mobilt bankID – NemID – ändrat sin funktion något vilket gör att många danska konsumenter har ställts inför nya utmaningar. Om du säljer till Danmark är vårt tips att även lägga till MobilePay Online för att ge dina danska kunder ytterligare ett betalningsalternativ, säger Patrik Müller.
Även i Sverige rekommenderar man att också lägga till flera betalalternativ som exempelvis Swish, så att kunderna har alternativ om något mot förmodan skulle bli knasigt i betalflödet.