Årets stora köpfester står för dörren, men trots det är det deppiga tongångar som råder i handeln just nu. Anledningen är förstås de återinförda restriktionerna som innebär att nio av tio svenskar ombeds hålla sig borta från butiker.
Vi befinner oss för nionde månaden i en pandemi som slagit stenhårt mot många företag och årets julhandel är mer efterlängtad än någonsin. Därför är det närmast mardrömslik tajming att kunder avråds från att besöka butiker inför årets viktigaste försäljningsperiod, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Framtidstron i butikshandeln rasar nu i november med hela 8,2 enheter till index 79,1 - långt under förra årets nivå. Indexvärdet 100 är neutral nivå.
Givetvis måste fokus ligga på att bromsa smittspridningen men vi behöver också fråga oss vilket samhälle vi står med när krisen är över. Kraftfulla stödåtgärder för att rädda företag och jobb kommer fortsatt att krävas, säger Karin Johansson.
"Rekordstor försäljning"
Allra mest oro är det i sällanköpshandeln där tron på försäljning och framtida lönsamhet drar ned siffrorna ordentligt. Men även i dagligvaruhandeln syns en försiktighet. Till och med i e-handeln går det att skönja en viss minskning av framtidstron. Där backar man med 2,3 enheter till index 116,6.
Handelsföretagen satsar stort på att möta kunderna digitalt i årets julhandel och vi kommer att få se en rekordstor e-handelsförsäljning. Hela logistik- och leveranskedjan kommer att ställas inför sitt största prov hittills, säger Karin Johansson.