Den norska skönhetsbutiken Cocopanda, eller Blivakker som den också heter, finns för närvarande i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Nu är planen att växa vidare i Europa och då har koncernen Brandsdal Group valt Tyskland som första land att gå in i.
- Vi räknar med att omsätta ungefär 500 miljoner norska kronor i de nordiska länderna under 2016 och har redan tagit stora marknadsandelar i alla länder i Norden. Därför är det naturligt för oss att försöka i Tyskland, säger Einar Øgrey Brandsdal, VD för Brandsdal Group.
Österrike och Polen på tur
För att backa upp sin satsning är Cocopanda mitt uppe i bygget av ett nytt lager i Kristiansand. Företagets nuvarande lokaler på 5 000 kvadratmeter kommer framöver att få sällskap av ett helt nytt lager på 10 000 kvadratmeter samt kontorsyta på 2 400 kvadratmeter.
Tyskland brukar beskrivas som ett tufft land att gå in i. Hur ser ni på konkurrensen?
- Tyskland har 81 miljoner invånare och vi tror själva att även om konkurrensen är tuff så kommer vi att ta marknadsandelar även här. Vi tror att det blir en utmaning men är väldigt optimistiska. Vi har fått tag i duktiga medarbetare som kan marknaden och även de är optimistiska.
Så småningom är planen att bygga vidare på satsningen i Europa. Nästa land ser ut att bli Österrike - något Cocopanda menar blir enkelt när satsningen i Tyskland väl är genomförd.
- Därefter är det naturligt att titta på både Polen och Benelux-länderna. England är väl kanske det land där konkurrensen är som hårdast i dag, avslutar Einar Øgrey Brandsdal.