Google är på gång med en ny uppdatering av sin söktjänst. Den nya uppdateringen fokuserar på användarvänlighet och går under namnet Page Experience Update. Google har tagit fram mätpunkter som visar på hur användarvänlig en sajt är och använder redan flera i sin ranking av webbsidor. Tre nya ska nu införas i en större uppdatering.
SEO-företaget Pineberry har samtidigt kikat närmare på hur förberedda svenska e-handlare är på Googles kommande uppdatering. Och det ska inte se lovande ut.
Den nya uppdateringen planeras att rullas ut under maj månad och de tre nya områdena man kommer att kika på är hur sidan laddar in, tiden det tar till det att sidan blir interaktiv och hur stabil sidan är. Det senare kan man förmodligen sammanfatta med hur mycket sidan “hoppar runt” för användaren. Allt detta sammanfattas i vad Google kallar “core web vitals”.
Syftet från Googles sida har varit att skapa enhetlighet och tydlighet kring vilka värden som är viktiga ur ett användarperspektiv. Ett jättebra initiativ om du frågar mig eftersom det hjälper SEO:are, webbutvecklare, UX-designers, med flera, att arbeta mot samma tydliga mål gällande en sajts användarvänlighet. Alla vill göra det bästa för användaren och genom core web vitals har Google gett oss exakt vilken måttstock vi ska använda för det, säger Björn Bydén, Head of SEO på Pineberry.
Hur bra klarar sig då svenska e-handlare när det kommer till dessa nya mätvärden? Enligt Pineberrys undersökning av de 100 största e-handlarna så klarar endast 11 stycken de nya kraven.
Studien visar att hela 89 av Sveriges 100 största e-handlare inte uppfyller Googles nya krav på användarvänlighet (såsom sajterna ser ut idag), konstaterar SEO-byrån.
Enligt Pineberry kan dock Google ha satt väldigt höga krav, och det av en anledning.
Att Google lägger minimikraven högre än vad många sajter presterar idag indikerar att de vill driva på utvecklingen inom detta område framåt. Med Page Experience Update får utvecklare, UX:are och SEO:are både ”piska och morot” att bättre samarbeta kring dessa frågor vilket borgar för en snabbare och mer användarvänlig framtida webb.
Samtidigt vill man tona ner riskerna i den nya algoritmuppdateringen. Även om dessa nya mätpunkter ska börja påverka rankingen så är det till en början i liten skala. Content är fortfarande king och det är först om två sidor är exakt lika attraktiva för användarna som användarvänligheten kan tippa över till någons fördel.
Google har själva sagt att rankingboosten av denna uppdatering kommer vara minimal för de sajter som gör bra ifrån sig. Uppfyller du inte kraven kommer du alltså inte straffas på något sätt, säger Björn Bydén.
De e-handlare som nådde upp till Googles krav i Pineberrrys test var Babyshop, CyberPhoto, Dinprint, Gymgrossisten.com, Hjälpmedelsbutiken, Inet, Packoplock, Partykungen, Proffsmagasinet, Shopping4net och Svensktkosttillskott.se.