Det noterade matkassebolaget Cheffelo, här hemma mest kända för Linas matkasse, har fått ordning på affären. Bolaget visade under morgonen upp en hel rad siffror som pekade i rätt riktning.
Under det fjärde kvartalet lyckades man till exempel öka omsättningen från 255 till 270 miljoner kronor. Dessutom vändes en rörelseförlust på -107 miljoner till en vinst på 16,1 miljoner.
Vårt fjärde kvartal var det starkaste under året med många initiativ som genererade förbättringar i hela verksamheten. Teamet har lagt ned ett enormt arbete för att uppnå alla våra strategiska "Must-Win-Battles", vilket inte bara ledde till en återgång till tillväxt utan också lade grunden för vår fortsatta utveckling, säger Walker Kinman, vd på Cheffelo, i en kommentar.
Allra mest växte man i Danmark där man kan stoltsera med en 38-procentig ökning av leveransvolymerna och en 47-procentig ökning av omsättningen.
Sett till helåret var det också mestadels muntert. Omsättningen sjönk förvisso från dryga miljarden till 999,7 miljoner kronor. Men även här vändes rött till svart när rörelseresultatet landade på 30,7 miljoner, att jämföra med 2022 års förlust på -149 miljoner.