"Extremt problematiskt".
CBD - "cannabidiol" som utvinns ur hampaplantorär - den centrala ingrediensen i alla Mantles produkter, men också anledningen till varför hudvårdsvarumärkets första produkt fick säljförbud från svenska läkemedelsverket. Men trots företagets överklagan fastställde förvaltningsdomstolen att produkten inte får säljas i Sverige.
Idag har grundarna, Stina Lönnkvist och Josefin Landgård, lagt händelsen bakom sig. Sveriges CBD-reglering är inget som duon har stora förhoppningar kring, istället väntar de på en ordentlig reglering på EU-nivå. Tills dess säljs den förbjudna oljan till andra marknader, och i Sverige fokuserar Mantle på hudvårds- och skönhetsprodukter.
Nu berättar grundarduon att utlandsfokuset är vässat i år. Framför allt ska man satsa på Storbritannien och Frankrike. Det skriver Breakit.
Att jobba med wholesale internationellt är viktigt, det positionerar oss rätt och hjälper till att bygga varumärket. Det är det som vi arbetar på i Storbritannien nu, och i Paris samarbetar vi med Le Bon Marché. Sen kommer vi att släppa nästan en produkt i månaden i år, säger Stina Lönnkvist.
Förutom expansionsmål inom e-handeln, ska Mantle även lägga krut på sin aktivistiska agenda under 2023.
Vi vill lyfta personliga uttryck och erfarenheter. Skönhetsindustrin har alltid spelat på kvinnors osäkerheter, på problemhud, vad som är fint och inte, men framförallt "anti age". Det uttrycket skulle vi aldrig använda, det är extremt problematiskt och har skapat en rädsla för att åldrats. Det är påtryckningar i samhället och i skönhetsindustrin som kvinnor redan i tidiga 20-årsåldern bär med sig, förklarar Stina.
LÄS ÄVEN: Grundaren om Mantles unika strategi: ”Ska inte göra saker som spär på osäkerheter”
På frågan om hur företaget ska gå tillväga svarar Stina att man bland annat ska jobba på hur man pratar om produkterna, samt vad man visar i visuell kommunikation.
Det går faktiskt att prata om vilka resultat produkten ger utan att kunden ska få sämre självförtroende.
Mantle grundades 2020 i Stockholm. Under 2022 landade omsättningen på 26 miljoner kronor. Totalt arbetar 20 personer på bolaget idag, och man har bland annat hela det kreativa teamet i inhouse för att ha full kontroll över marknadsföringen och kommunikationen.