ANNONS

Stilindex och Ehandel.se Analytics

Stilindex och Ehandel.se Analytics

Match: Påsk och bra väder mot e-handel.

ANNONS

Påsken, eller påskeffekten, betyder oftast dåliga nyheter för e-handlare. Och som vi skrev i tisdags är soligt väder inte heller något som brukar gynna onlineshoppingen. I april fick den svenska e-handelsmarknaden kämpa mot båda dessa faktorer. Men trots att man förväntade sig ett dämpat resultat visade det sig att det ändå gick ganska bra. 

Ehandel.se Analytics rapporterade att antalet order steg med 9 procent och intäkterna ökade med 5 procent under månaden. 

LÄS ÄVEN: Trots påsken och sommarvädret - så blev ökningen i april

Idag presenterar Svensk Handels Stilindex siffror för den totala försäljningen av kläder och skor i fysiska butiker och deras e-handel. Klädhandeln rapporteras ha minskat med -2,1 procent i april, och skohandeln sjönk med -11,5 procent, jämfört med samma period förra året.

På grund av alla omständigheter menar Svensk Handel Stil att det var ett väntat resultat. 

– Som väntat backade modehandeln under april mot bakgrund av påskeffekten, som är negativ för sällanköpshandeln, och höga jämförelsetal om 5,6 procent för kläder och hela 22,6 procent för skor. Nedgången var dock hanterbar och branschen var förberedd på månadens lägre försäljning, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Svensk Handels Stilindex siffror analyserar dock försäljningen både i fysiska butiker och e-handel sammanslaget. Därför har vår analysavdelning gjort samma koll men med fokus på e-handeln. 

Och resultatet visade att försäljningen i kategorin Kläder och Mode ökade med 14 procent i år, jämfört med april 2018. Så summa summarum kan vi konstatera att påskeffekten, kombinerad med bra väder, trots allt inte var en svår match för e-handeln i år. 

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se