ANNONS

Stentufft kvartal för H&M – tvingas till stora besparingar

H&M:s vd Helena Helmersson
H&M/Pressbild

Inget tycks gå H&M:s väg just nu.

ANNONS

H&M har det riktigt tufft och redovisar ett rörelseresultat på 902 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Det är en rejäl dipp från motsvarande period i fjol då resultatet uppgick till 6,2 miljarder kronor.

Analytiker räknade förvisso den här gången med en försämring, men trodde ändå att vinsten skulle uppgå till 2,5 miljarder kronor. Klädjättens avveckling i Ryssland samt högre kostnader och en stark dollar uppges ha bidragit till nedgången.

Även rörelsemarginalen har sjunkit till 5,2 procent, jämfört med 11,3 procent motsvarande period i fjol.

Kostnaderna skenar

Försäljningssiffrorna, som redan redovisades för två veckor sedan, landade på 57,5 miljarder kronor, motsvarande en nedgång på 4 procent i lokala valutor.

Sammantaget innebär kräftgången både på resultat- och försäljningssidan att H&M nu måste spara pengar.

Från och med andra halvåret 2023 beräknas detta leda till årliga besparingar om cirka 2 miljarder kronor, skriver H&M:s vd Helena Helmersson i ett pressmeddelande.

Hon pekar också på att de höjda råvaru- och fraktpriserna samt en urstark dollar har lett till kraftigt ökade kostnader för varuinköpen.

Vi har valt att inte fullt ut kompensera för de ökade kostnaderna vilket återspeglas i bruttomarginalen. Sammantaget gav dessa faktorer en kraftigt negativ resultatpåverkan i kvartalet.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap