H&M har det riktigt tufft och redovisar ett rörelseresultat på 902 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Det är en rejäl dipp från motsvarande period i fjol då resultatet uppgick till 6,2 miljarder kronor.
Analytiker räknade förvisso den här gången med en försämring, men trodde ändå att vinsten skulle uppgå till 2,5 miljarder kronor. Klädjättens avveckling i Ryssland samt högre kostnader och en stark dollar uppges ha bidragit till nedgången.
Även rörelsemarginalen har sjunkit till 5,2 procent, jämfört med 11,3 procent motsvarande period i fjol.
Kostnaderna skenar
Försäljningssiffrorna, som redan redovisades för två veckor sedan, landade på 57,5 miljarder kronor, motsvarande en nedgång på 4 procent i lokala valutor.
Sammantaget innebär kräftgången både på resultat- och försäljningssidan att H&M nu måste spara pengar.
Från och med andra halvåret 2023 beräknas detta leda till årliga besparingar om cirka 2 miljarder kronor, skriver H&M:s vd Helena Helmersson i ett pressmeddelande.
Hon pekar också på att de höjda råvaru- och fraktpriserna samt en urstark dollar har lett till kraftigt ökade kostnader för varuinköpen.
Vi har valt att inte fullt ut kompensera för de ökade kostnaderna vilket återspeglas i bruttomarginalen. Sammantaget gav dessa faktorer en kraftigt negativ resultatpåverkan i kvartalet.