Sponsrat Innehåll

Stenströms dubblar konverteringsgraden med eSales

Skjorttillverkaren Stenströms är en klenod inom den svenska konfektionsindustrin. Idag är Stenströms ett internationellt erkänt varumärke med försäljning över hela världen och med en omsättning på över 300 miljoner kronor.

Utmaning

Allt sedan starten 1899 har Stenströms tillämpat en traditionell försäljningsmodell där man sålt sina produkter via väletablerade återförsäljare. Men allt eftersom tiderna förändrades kom också den digitala verkligheten i kapp företaget och man sjösatte ett e-handelsinitiativ under 2017. Målet med den digitala satsningen var att kunna ge bättre service till såväl kunder som återförsäljare runt om i världen utan att för den delen konkurrera med sina starka, nordiska försäljningspartners.

Dock var det tydligt att Stenströms organisation inte var rustad för den tekniska omställningen som krävdes för att implementera, underhålla och vidareutveckla en modern e-handelslösning. Det var nu som man kom i kontakt med Apptus och deras samarbetspartner Avensia. Denna duo hade just den erfarenhet och kunskap som Stenströms nu behövde för att kunna skapa en digital försäljningsplattform för framtiden samt även kunna börja sälja direkt mot slutkunder. Så kom Coronapandemin och alla förutsättningar förändrades i ett slag.

Lösning

Stenströms lösning före Commerce var uppbyggd kring EPIserver (Optimizely) vilken hade varit i drift sedan ett par år. Till denna lösning hade man även inRiver för att ha full kontroll på sin produktdata i samtliga kanaler. Det som nu presenterades för Stenströms var en kombination av Avensias Nitro Storefront och Apptus eSales som för att på så sätt höja nivån på sin tidigare investering.

”Vi implementerade vårt nya e-handelssystem under 2018 vilket gav oss stora möjligheter till att hävda oss bättre i den allt hårdare konkurrensen. Med hjälp av Apptus och Avensia har vi kunnat optimera vår e-handelslösning vilket resulterat i en väldigt bra kundupplevelse”, säger Yasser Shabbir, Head of eCommerce på Stenströms.

Apptus eSales, som använder AI och automation för att göra produktrekommendationer, har också bidragit till flera förbättringar av Stenströms e-handel, bland annat i fråga om sök, navigation, promotions/demotions samt filtrering av produkter.

”Genom eSales avancerade teknik kan vi nu vara relevanta för våra kunder i varje ögonblick. Både vår konvertering och försäljning har ökat markant tack vare eSales.” fortsätter Yasser.

Resultat

Resultaten av implementationen av Apptus eSales och Avensias Storefront lät inte vänta på sig. Vid en utvärdering efter tre månader framgick det att systemkombinationen lyckats öka antalet transaktioner (+215%), konverteringsgraden (+113%) och inte minst försäljning online (+115%).

”Resultaten kom otroligt snabbt och vi blev smått förbluffade”, säger Yasser.

Några månader senare hade den organiska tillväxten för sajten stabiliserat sig på en tillväxt kring 50%.

”Som chef för e-handeln här på Stenströms känns det såklart väldigt tryggt att Apptus AI ständigt jobbar med att förbättra sajtens relevans gällande rekommendationer. Det sker 24/7, månad för månad, år för år. Det får mig att sova gott om natten vilket känns riktigt bra!”, tillägger Yasser.

Framöver kommer företagets fokus fortsatt ligga på tillväxt inom online med målet att ge ännu bättre, mer personaliserade köpupplevelser, något som Apptus och eSales kommer att kunna hjälpa dem med att förverkliga.

Läs mer om Apptus eSales här: https://www.apptus.com/esales/