Ett tapp från 154 till 118 miljoner kronor. Så ser siffrorna ut i e-handlaren Stayhards färska årsredovisning för 2019. Den minskade försäljningen innebär att företaget under 2019 nådde sin lägsta omsättning sedan 2014.
Ser flera risker
Samtidigt nådde rörelseresultatet den lägsta nivån sedan 2015 och landade på minus 22,5 miljoner kronor. I rapporten redovisar modeföretaget att 2019 bland annat ägnades åt att migrera in Stayhard på Ellos Groups plattform och att företagets samtliga varuinköp numera görs via systerföretaget Ellos AB, som ingår i samma koncern.
I sitt bokslut lyfter Stayhard också fram flera risker som är förknippade med bolagets verksamhet, som till exempel att den är “starkt konkurrensutsatt” och att försäljningen är “starkt beroende av modetrender” som inte alltid är så lätta att förutse.
"Haft en positiv utveckling"
Men företagets tillförordnade vd, Claes Meldgaard, tar de försämrade försäljningssiffrorna med ro.
2019 var ett omställningsår för Stayhard då vi renodlade erbjudandet och fokuserade på private label, helt i linje med vår långsiktiga strategi. Under våren 2020 har Stayhard, liksom Ellos Group i stort, haft ett ökat inflöde av kunder och rent affärsmässigt haft en positiv utveckling, kommenterar han i ett mejl till redaktionen.
Koncernen Ellos Group har även presenterat årsredovisningarna för bolagen Ellos och Jotex. Ellos, som också omfattar inredningsbutiken Homeroom, ökade under 2019 sin försäljning med knappt 10 procent till 2,1 miljarder kronor. Jotex försäljning gick under samma period från 302 till 319 miljoner, vilket är en ökning på drygt 5 procent. Båda företagen visar upp lönsamma resultat.