ANNONS

Statligt skyltfönster ska locka till danska nätköp i Kina

Statligt skyltfönster ska locka till danska nätköp i Kina
Dansk försäljning på export till Kina

Danska staten gör gemensam sak med PostNord för att hjälpa sina e-handlare till framgångar i Kina.

ANNONS

För några månader sedan ingick PostNord ett avtal med Alibaba Group som ska göra det möjligt för danska e-handlare att sälja sina varor på en plattform hos e-handelsjättens shoppingportal Tmall Global.

Nu visar det sig att fraktbolaget får sällskap av danska staten i sin ambition att ta sig an jättemarknaden i öst. Detta eftersom Udenrigsministeriet, Danmarks motsvarighet till Utrikesdepartementet, är på gång med att sjösätta ett skyltfönster som ska marknadsföra danska varor till de kinesiska konsumenterna. 

"Danska företag har pressats av Kina"

PostNord och Udenrigsministeriet kommer alltså att fungera som samarbetspartners i arbetet med att få fler i landet att handla från danska e-handelssidor, meddelar branschorganisationen FDIH, som dock inte lämnar några ytterligare uppgifter på hur skyltfönstret ska se ut eller fungera.

Bakgrunden är att danskarna e-handlade utomlands för hela 23 miljarder danska kronor förra året, medan e-handeln i Danmark från utländska konsumenter endast kom upp i fem miljarder.

- Det säger sig själv att det påverkar e-handelsbalansen, och därför ska vi ut på de stora marknaderna för att få tillbaka något. Särskilt Kina är intressant eftersom danska företag de senaste åren har pressats av framför allt verksamheter i Kina. Så kan danska företag på det här sättet få hem en del av det som förlorats hade det varit riktigt bra, säger Niels Ralund, administrativ direktör för FDIH.

Satsar pengar på kompetens 

Det är inte första gången Danmarks ledning tar beslut om att göra en insats som kan stärka landets e-handel. Nyligen kunde vi berätta att landet, tillsammans med EU, skulle satsa 20 miljoner kronor på att förbättra den digitala kompetensen hos danska företag.

Enligt FDIH är de olika satsningarna både välkomna och nödvändiga för att Danmark ska kunna stå sig i e-handelskonkurrensen framöver.

- Den globala utvecklingen kan inte hållas tillbaka. Nu får vi bara hoppa på tåget och se till att få skickat några varor till Kina så att vi kan vända den här ensidiga utvecklingen, säger Niels Ralund.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se