ANNONS

Statlig e-handel med vin ökade med 18 procent

Statlig e-handel med vin ökade med 18 procent
Jens Nordahl

Den norska motsvarigheten till Systembolaget ökar sin försäljning på nätet.

ANNONS

Det är inte bara Systembolaget som tar allt större kliv mot att sälja alkohol på nätet. Även i Norge, som har ett alkoholmonopol som påminner om det svenska, tar e-handeln allt större mark.

Enligt siffror som den norska radiokanalen P4 har begärt ut från Vinmonopolet, som den norska motsvarigheten till Systembolaget heter, sålde företaget 2,2 miljoner liter alkoholhaltiga drycker på nätet under förra året. Det motsvarar 140 000 beställningar, vilket är en ökning på 18 procent jämfört med förra året och 190 procent sedan 2010.

- Det är ett generellt skifte mot nätförsäljning i Norge och vi följer den trenden. Detta är både folk som beställer vin och andra dryckesvaror från monopolet för privat bruk, beställningar till företag, och beställningar från folk som vill ha något annat än det de hittar på hyllorna i Vinmonopolets butiker, säger Vinmonopolets presschef Jens Nordahl till P4.

E-handeln ökar men inte konsumtionen

80 procent av den alkohol som köptes på nätet i Norge hämtades upp av kunden i någon av monopolets butiker, medan resten skickades med post eller levererades hem till kunden. Varorna som e-handlades motsvarade i stort sett det som såldes i butik, med rött och vitt vin bland de vanligaste varorna.

Som vi tidigare har berättat genomförde Vinmonopolet under 2016 en omfattande renovering av sin hemsida, vilket skulle kunna ha bidragit till den ökande handeln.

- Vi måste hänga med i tiden och ska utveckla oss i takt med kundernas behov. I fjol lanserade vi även en egen app, säger Jens Nordahl.

Men enligt Vinmonopolets presschef innebär inte den växande e-handeln att norrmännen dricker mer alkohol. Tvärtom ska mängden alkohol per invånare i Norge ha sjunkit de senaste åren.

- Vinmonopolets siffror från de senaste åren indikerar att konsumtionen mattas av, säger Jens Nordahl. 

UPPDATERING: Det stod tidigare i artikeln att Vinmonopolet hade sålt för 2,2 miljoner kronor under förra året. Rätt är att företaget sålde 2,2 miljoner liter alkohol. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se