Den mobila handeln tar allt mer plats. Statistik från Klarna visar att antalet köp via mobiler har ökat från 10 procent till 20 procent sedan i höstas. Slänger man även in surfplattor i ekvationen så står de mobila inköpen numera för över en tredjedel.
Den responsiva trenden spelar troligtvis in i den senaste tidens m-handelsboom och flera e-handelsleverantörer har under de senaste åren satsat på responsiv design. Nu hoppar även Starweb på tåget.
– Den nya plattformen öppnar upp helt nya försäljningsmöjligheter för våra kunder. Genom att mobilanpassa både administration och butiksdel slipper våra kunder uppdatera olika versioner av samma sajt. I kombination med unika permalänkar och automatisk sökmotoroptimering utifrån produktbeskrivningar och namn skapas de bästa förutsättningarna för riktigt bra synlighet i sökresultatet på Google, säger Johan Lindstedt, vd Starweb.
Nytt gränssnitt
Att lansera en responsiv design 2014 är inget som skakar om marknaden men som plattformsleverantör kan det vara en väldigt viktig selling-point. Förutom responsiv design har Starweb även satsat på ytterligare uppdateringar i sin version 6.0.
Bland annat ett dra-och-släpp gränssnitt som standard. Något som gör det enkelt att placera till exempel bilder, produktvarianter, kassafält och betalsätt var man vill för att öka konverteringsgraden.
– Det är inte antalet funktioner som ökar försäljningen, det är rätt funktioner. Detta har Starweb tagit fasta på med funktioner som Google Shopping, användare med olika rättigheter och differentierad lagerstatus. En komplex butik som hanteras med enkelhet, säger Johan Lindstedt.
Â
Källa: Press