ANNONS

Startade företaget som 15-åring – i år ska det omsätta 90 miljoner kronor

Wilma Holmqvist och Emil Holmqvist (press)
ANNONS

Syskonen Holmqvists skönhetsbolag expanderar, med eller utan investerare.

Wilma Holmqvist grundade som 15-åring skönhetsvarumärket Hickap, tillsammans med sin bror Emil Holmqvist. Bolaget, som har varit lönsamt sedan starten 2016, drog under 2022 in 31,5 miljoner kronor. Nu rapporterar Breakit att intäkterna dubblades under 2023, till 62 miljoner kronor. Samtidigt ökade rörelseresultatet från 7,9 miljoner kronor till 13 miljoner kronor.

Hickap har dessutom utökat sitt sortiment och släppte under året 26 nya produkter, för det kommande året har man planerat att släppa ytterligare 30.

Samtidigt har bolaget också expanderat till fler marknader, däribland Danmark, och en lansering i Norge är på gång.

Har tackat nej till investerare

Svenska krämfabriken äger sedan 2020 hälften av bolaget men i övrigt har syskonparet valt att tacka nej till investerare. De positiva siffrorna och den snabba tillväxten har däremot fått allt fler intresserade av bolaget och enligt Emil Holmqvist är man inte främmande för idén.

Eftersom vi växer snabbt med fin lönsamhet så börjar bolaget dra till sig intresse från flera som vill investera. Vi är öppna för diskussion, men för tillfället jobbar vi efter vår originalplan, säger han till Breakit.

Hickap siktar nu mot en omsättning på 90 miljoner kronor och enligt Emil Holmqvist finns det mycket som pekar på att bolaget är på väg mot den siffran.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap