Den anrika e-handeln Gummihuset.se har sålt däck och fälg på nätet sedan mitten på 90-talet, och ännu tidigare via postorder. De gav sig alltså ut på nätet inte långt efter Amazon. Till skillnad från Amazon så tjänar man dock just nu pengar på sin e-handel.
Svenska Gummihuset AB grundades som ett familjeföretag i början av 90-talet. Då var det "postorder" som gällde. Redan 1996-1997 lanserades den först versionen av vår webbsajt, och på den vägen är det, berättar företagets vd Joakim Granath för Ehandel.
Företaget som titulerar sig Sveriges största e-handelsplats vad gäller däck och fälgar drivs fortfarande av samma familj, med Charlotte och Joakim Granath i ledningen.
Så hur går det för den anrika butiken? Gummihuset har ett brutet räkenskapsår som slutade den sista augusti i fjol, och under perioden så ökade e-handeln med 26 procent. Omsättningen landade på över 133 miljoner kronor, upp från 105 miljoner året innan.
Rörelseresultatet sjunker dock från 8 till 6 miljoner kronor. Men det är förstås riktigt fina siffror i ett klimat där många andra e-handlare kämpar med lönsamheten. Och företagets vd är minst sagt nöjd med tanke på förutsättningarna.
Bokslutet var i nivå med våra förväntningar. Generella prisökningar på däck samt fälgar bidrog till en liten del av den ökade omsättningen. Samtidigt ökade kostnaderna på de flesta konton. Sammantaget är resultatet klart tillfredsställande i en tid av pandemi, krig och inflation, säger Joakim Granath.
Vi frågade hur stor del av omsättningen som kommer via nätbutiken och det ska enligt Joakim vara runt 95 procent.
Har ni känt av det sämre ekonomiska läget? Eller köper folk däck som vanligt?
Vi har inte märkt av någonting ännu vad gäller efterfrågan på våra produkter. Det har till och med under vintern så här långt varit mycket hög omsättning.
Och det anrika företaget säger sig stå väl rustade inför ett eventuellt tuffare år.
Situationen med krig i närområdet och den höga inflationen gör såklart att det kan bli en del utmaningar under 2023. Vi är beredda och står starka, avslutar Joakim Granath.
E-handlaren har idag 15 anställda och på lagret i Eskilstuna har man alltid runt 100 000 artiklar.