Efter ett tredje kvartal med ökning i både omsättning och resultat, kan H&M se tillbaka på nio månader som inneburit tillväxt på en rad marknader. I en ny rapport räknar modejätten bland annat upp USA, Polen, Italien och Indien som marknader som gått särskilt starkt framåt.
I det sistnämnda landet lanserade företaget nyligen ett samarbete med e-handelsplattformen Myntra, som fick ett mottagande som enligt H&M "överträffade bolagets högt ställda förväntningar". I det tredje kvartalet, det vill säga perioden juli till och med september, ökade H&M sin e-handelsförsäljning med 30 procent räknat i svenska kronor. Totalt ökade omsättningen under kvartalet med 12 procent till drygt 12,5 miljarder kronor, samtidigt som resultatet efter finansiella poster nådde upp i över fem miljoner kronor, vilket är en ökning med 25 procent.
Vi fortsätter därför att investera i den bästa kombinationen av mode, kvalitet, pris och hållbarhet. Och för att göra kundupplevelsen ännu mer inspirerande och enkel, integrerar vi våra digitala och fysiska kanaler allt mer, bland annat genom fortsatt utrullning av click-and-collect och onlinereturer i butik, liksom förbättrade sökfunktioner, smidigare betalningar och snabbare leveranser. Vi fortsätter också att utveckla nya innovativa tjänster, bland annat inriktade på hållbarhet och åter-användning, skriver H&M:s vd Karl-Johan Persson i en kommentar till kvartalsrapporten.
Utöver samarbetet med Myntra i Indien har H&M på senare tid lanserat sin e-handel i Indonesien och Thailand. Sedan tidigare har företaget även försäljning via Tmall i Kina, och det kommande kvartalet är fler online-satsningar på gång.
Våra fortsatta investeringar i tech och varuförsörjningskedjan gör också att vi senare i år kommer att kunna erbjuda våra kunder att handla online från COS, Weekday, Monki, & Other Stories och ARKET på upp till ett 70-tal nya marknader, skriver Karl-Johan Persson.