Lindex presenterar idag sin delårsrapport för det tredje kvartalet och kan visa upp en stark försäljningstillväxt i såväl fysiska butiker som i digitala kanaler.
LÄS ÄVEN: Efter Lindex succé – ägaren kan byta namn
Mätt i lokala valutor ökade Lindex försäljningen med 4,9 procent under det tredje kvartalet, mätt i svenska kronor var tillväxten 7,5 procent.
Samtidigt redovisar kedjan ett rörelseresultat på 307 miljoner kronor, en förbättring med 30,1 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Vi ökar vår försäljning för alla våra affärsområden, där dam ökar mest med en tillväxt på 8,9 procent under kvartalet. Det är också glädjande att vi fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt att vi ökar vårt snittköp trots tider med minskad köpkraft, säger vd Susanne Ehnbåge i en kommentar.
E-handeln levererar
I rapporten konstaterar modeföretaget att försäljningen i fysisk butik ökade med 3,2 procent medan digitalt växte med 13,8 procent. Totalt stod digitalt för 19,4 procent av all försäljning under kvartalet, motsvarande period i fjol var det 17,8 procent.
Vi fortsätter vår försäljningstillväxt i både våra fysiska butiker och digitala kanaler och tillsammans med förbättrad marginal samt god kostnadskontroll levererar vi ett starkt förbättrat resultat för både tredje kvartalet och årets första nio månader, säger Susanne Ehnbåge.
Tar vi en titt på årets första nio månader ökade Lindex försäljningen med 2,6 procent och 3,7 procent mätt i svenska kronor. Rörelseresultatet uppgick till 781 miljoner kronor, en ökning med 10,2 procent jämfört med föregående år.