Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Starka tillväxten kom av sig - snabbväxaren gör miljonförlust

Martin Hansson, ny vd för Stronger
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

E-handlaren backar med över 20 miljoner.

ANNONS

Den tidigare snabbväxaren Stronger har saktat ner. Det står klart efter att e-handlaren, som säljer träningskläder, släppt sina siffror för 2022.

LÄS ÄVEN: Han blir ny vd för Stronger: ”E-com är hjärtat i bolaget”

Enligt bolagets senaste årsredovisning sjönk omsättningen under fjolåret med 13 procent. Från 383 miljoner kronor 2021 till 332 miljoner 2022, det rapporterar Breakit. Samtidigt gör bolaget en rörelseförlust på 21,5 miljoner kronor.

Den negativa resultatutvecklingen förklaras främst av nedskrivning av inkurant varulager med 22,8 miljoner kronor. Andra faktorer som påverkar är utebliven försäljningstillväxt, högre kostnader för kundförvärv samt ökade returkostnader till följd av bolagets tillväxt i Europa, skriver Stronger i årsredovisningen.

Nya e-handelsvanor

Bland orsakerna till tappet nämner Stronger bland annat att kunder i tillväxtmarknader som Nederländerna, Belgien och Tyskland övergav sina e-handelsvanor som byggts upp under pandemin. Kriget i Ukraina, med prisuppgång på råvaror, energi och transporter, har också påverkat.

Stronger sjösatte under förra året ett sparpaket, något som bland annat innebar att man tvingades säga upp personal. Utöver det har bolaget infört en rad andra åtgärder för att vända den nedåtgående trenden.

Tillväxtplanerna för kommande tre år drivs av en bredare kanalstrategi när det kommer till försäljning, vilket förväntas att påverka även volymen i den egna e-handelskanalen positivt, skriver bolaget och fortsätter:

Genom att implementera nya metoder för att minska varulager, optimera marknadsföringsinvesteringar, samt att överlag sänka kostnader i bolaget, förväntar sig Stronger en positiv utveckling i sina finansiella resultat.

Dela artikeln: