ANNONS

Stark tillväxt för Pär Svärdssons satsning - och förlusten krympte

Pär Svärdson, ägare, Michael Gegerfeldt, vd på Delitea
Delikatessbutiken närmar sig lönsamhet.

Delitea, som säljer livsmedel och dagligvaror på nätet, fortsätter att växa i rask takt.

Bolaget har ställt om mot att tydligare bli en delikatessbutik och det verkar ha tagits emot väl. När vi nu tittar på årsredovisningen för 2023 kan vi nämligen konstatera att nästan alla siffror pekar uppåt.

ANNONS

Försäljningen ökade från 51,1 till 62,9 miljoner kronor under året. Dessutom minskades förlusten från -2,7 till -1,7 miljoner. Så nära lönsamhet har man inte varit sedan 2020, då förlusten skrevs till drygt en halv miljon kronor.

Här gick man bakåt

På en punkt backar dock bolaget. Soliditeten sjönk från redan blygsamma 7,58 procent till 2,99 procent.

Med det sagt har Delitea starka ägare i ryggen, som inte är skygga när det kommer till att skjuta till kapital vid behov.

Delitea har totalt 81 aktieägare och ägs till 34,9 procent av Laulima AB, Apoteas ägarbolag med grundaren Pär Svärdson i spetsen.

Bolaget grundades 2016 med målet att sälja just delikatesser till pressade priser.

En av fördelarna med att sälja på Internet är att man kan ha ett bredare sortiment än vad man kan ha i butik och det är något jag tycker saknas hos andra som säljer mat på nätet. Och det blir förstås prispress. Jag gillar när det är billigt, sa Pär Svärdson i samband med lanseringen för åtta år sedan.

LÄS ÄVEN: Svärdson till matbranschen - Premiär för Delitea.se

Nils Lund
nils@ehandel.se