Så var den här igen, Svensk Handels Stilindex, och den här gången gäller siffrorna september. Indexet visar hur det går med kläd- och skoförsäljningen i Sverige.
Och förutsättningarna är ju just nu inte toppen för ökad konsumtion. Inflationen fortsätter klättra upp mot nya rekordnivåer. Och det medför såklart minskad köpkraft. Men trots detta så är det ändå positiva försäljningssiffror som präglar september.
Det är givetvis glädjande att septembersiffrorna är på plus, givet det osäkra läget handeln befinner sig i, med hög inflation, höjda boräntor och dyrare elräkningar. Man ska även komma ihåg att september är en månad då vi gärna uppdaterar garderoberna efter sommaren, kommenterar Svensk Handels vd Sofia Larsen.
Tuff vinter väntar
Klädhandeln ökade med 5,2 procent, medan skohandeln var upp med 7,7 procent i september, jämfört med motsvarande månad i fjol. Vi ska dock komma ihåg att det förra året rådde pandemirestriktioner, med följden att många jobbade hemifrån, vilket troligen dämpade behovet av nya kläder och skor.
Och Sofia Larsen betonar att vi inte ska "dra allt för stora växlar på" förra månadens fina siffror.
Modehandeln går en tuff vinter till mötes. Lönsamheten minskar då inköpspriserna ökar och kunderna håller hårdare i plånboken. Det är svåra utmaningar för en redan hårt prövad bransch.